NS + winter = faal

Let op: dit is lang!

De NS (voor de Belgen onder ons: Nederlandse Spoorwegen) heeft de laatste tijd weer een hoop fout gedaan, waar ik een hoop hinder van heb ondervonden. Alhoewel: wat is een hoop? Ik denk dat ik er een uur of 4 mee verloren ben, maar ik gok dat er mensen zijn die véél en véél meer tijd hebben moeten wachten, dus eigenlijk mag ik niet klagen.

Op de eerste vrijdag van alle problemen had ik ‘geluk’: ik kon na een minuut of 20 wachten van Utrecht CS naar Gouda reizen. En daar zou de sprinter (snel) komen, maar die kwam uiteraard niet (zonder daarover te communiceren, hij was gewoon opeens weg van het bord). Een uur later zat ik in de Connexxion bus (NS, waar waren al jullie bussen?), en totaal was ik ongeveer twee uur later thuis. De dinsdag erna reden er geen treinen tussen Gouda en Woerden, dus moest ik omreizen wat me totaal een uur kostte. Voor de rest reden er geen spitstreinen, waardoor ik elke dag een kwartier eerder weg moest (dat krijg je met vakken met verplichte aanwezigheid, wat natuurlijk de grootste onzin is op een Universiteit, maar dat terzijde).

1. Vrijwel geen communicatie
Op de eerste (en ergste) dag van alle problemen, is er amper gecommuniceerd. Alle omroepers vonden het leuk om te zeggen dat er problemen waren, maar welke treinen er van welk sporen reden… ho maar (op een enkele uitzondering na natuurlijk). Bovendien heb ik tweemaal op Gouda op het verkeerde spoor gestaan. De eerste keer op spoor 8 (normale spoor), en toen kwam de trein opeens op spoor 5. Conducteur wachtte uiteraard niet, en ontkende zelfs dat hij mensen had laten staan (want nee, dat kon ik uiteraard niet goed gezien hebben, want ik stond echt niet 100m dichterbij de trap). De andere dag zou hij moeten vertrekken van spoor 5 (niet normale spoor), komt hij op spoor 8 en zegt de conductrice als ik aan kom lopen tegen iemand anders: “ik ga de deur nu dichtdoen”. Gelukkig wilde zij wel wachten toen ik het tegen haar zei, maar zelf had ze geen idee van het probleem. Waarom kan de NS niet gewoon haar conducteurs inlichten als ze op een ander spoor aankomen? HEEL ERG slechte communicatie, en ja, dat moest in hoofdletters: zo erg is het. Waarom kunnen ze überhaupt geen wissels omzetten zodat ze op de juiste sporen aankomen? Juist: dat is mijn tweede punt.

2. Slechte samenwerking tussen NS en ProRail
Dit hoorde ik van één of andere hoge piet van FNV Spoor: de vakbondsvereniging voor alles rondom het spoor. De NS en ProRail waren vroeger één bedrijf, maar dat is uit elkaar gegaan “want dat zou geld besparen”. Niet dus. En nu zouden ze weer beter samenwerken sinds alle problemen van afgelopen jaren, aldus de directies en de minister. Niet dus, volgens de vakbondsvereniging, en die vind ik heel wat betrouwbaarder. Ze gaan niet samen aan tafel zitten bij een probleem, nee, communicatie tussen beide groepen is gewoon héél erg slecht. Ze moeten eens leren samenwerken, en leren de plannen uit te voeren die ze gaan maken…

3. Geen goede vooropgestelde plannen
… want die zijn er nu blijkbaar niet. Hoe kan het anders dat het wéér fout gaat? Er is blijkbaar geen eenduidig plan beschikbaar voor als er iets fout gaat. Het is nu bijna altijd rond Utrecht, maar wat als het een keer rond Rotterdam is? Nu weten “ze” hoe ze het probleem moeten ‘oplossen’ als het bij Utrecht is, maar Rotterdam is natuurlijk weer een heel ander verhaal (bijvoorbeeld: laat je treinen rijden tot Schiedam, en van daar de metro?). Nee, er zijn niet gewoon een hele hoop scenario’s uitgedacht voor mogelijke problemen. Die scenario’s komen ze wel een keer tegen, en dán gaan ze er is een leuke oplossing voor bedenken. Ja, dat gaat uiteraard ten kosten van de reiziger, terwijl een computer zoiets vrij simpel vooraf zou moeten kunnen bedenken…

4. Geen treinstellen op verkeerde trajecten willen inzetten
Wat ook heel fijn is aan NS, is dat ze zeggen dat er langere treinen rijden op de ‘meeste’ trajecten. Kennelijk wordt mijn traject áltijd overgeslagen, maar dat kan ook toeval zijn (niet natuurlijk). Het probleem zit hem erin dat de NS al zijn planningen voor dagen, weken, wellicht zelfs maanden vooruit maakt. En ja, als er dan een treinstel wat normaal tussen Rotterdam en Deventer rijdt, opeens moet worden ingezet tussen Schiphol en Nijmegen, dan gaat heel die planning in de war. En dat wil de NS natuurlijk niet. Daarom zijn er altijd een hele hoop treinstellen over, waarvan er heel veel te zien zijn op het rangeerterrein bij Utrecht CS (en laat ik daar nu elke keer langsrijden). Nee NS, die planningen voor de komende tijd kunnen makkelijk aangepast worden, dat weten jullie ook. Dus zet die treinstellen lekker op het verkeerde traject in, dan kan je meer reizigers vervoeren én zijn die reizigers nog blijer ook!

5. Machinisten en conducteurs door het hele land laten reizen
Wat ook heel handig is aan de planningen van de NS, is dat ze machinisten en conducteurs door het hele land laten reizen. Eerst de trein Maastricht – Utrecht, dan Utrecht – Zwolle, dan Zwolle – Breda, dan Breda – Eindhoven, dan Eindhoven – Maastricht. Ja, als er dan ergens iets fout gaat, kan die persoon nooit meer op die andere trajecten komen… Laat hem gewoon lekker de ene dag Maastricht – Utrecht doen, de volgende dag Utrecht – Zwolle, dag erna Zwolle – Breda, enzovoort. Of is dat zo moeilijk om te bedenken? Oké, de machinisten en conducteurs vinden dat vast minder leuk, maar die vinden deze problemen nog véél minder leuk (hoop ik voor ze).

6. Machinisten mogen de trein niet meer uit
Machinisten moeten met NS bellen, die met ProRail belt, die met een onderaannemer belt, die een wisselprobleem gaat oplossen, want de machinist zelf mag de trein niet meer uit. Uiteraard is dit een goede regel, onder normale omstandigheden waarin treinen hard rijden. Maar: in de sneeuw rijden de treinen niet hard, en er rijdt maar 1% van alle treinen (lichtelijk overdreven), én je kan de seinen op oranje (of zelfs rood) zetten zodat de machinist veilig het wissel kan schoonmaken/openzetten. En dán zouden al die problemen veel eerder opgelost worden. Al veronderstel ik dat gelijk iedereen gaat klagen om allerlei veiligheidsrisico’s… Ach, als ze die andere 5 punten eens goed zouden regelen, dan zouden we al veel minder hoeven te wachten!

Dit bericht is geplaatst in de categorie Kritiek met de tag . Bookmark de permalink.

2 Reacties op NS + winter = faal

  1. Naomi zegt:

    Lange post is lang. Maar het is toch niets nieuws dat de NS zo nu en dan een beetje faalt? (:

  2. Lauradenkt zegt:

    Ja, ik ben blij dat ik niet zo vaak moest treinen toen 😉

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *