Open brief: defecte Studenten OV-chipkaart

Ik heb mijn OV chipkaart (slechts) anderhalf jaar kunnen gebruiken, waarna hij plotseling kapot is gegaan. Ik heb hem altijd in mijn portemonnee gedragen en hem daar alleen (!) uitgehaald indien dit nodig was bij een controle. Ik heb altijd ingecheckt op de volgende manier: ik vouwde het gedeelte waarin alleen mij Studenten OV chipkaart zat uit mijn portemonnee en deed dit langs de desbetreffende incheckautomaat haalde. Dit is dus allemaal gebeurd zoals van mij verwacht werd.

Echter, op 1 februari begon ik te vermoeden dat mijn chipkaart kapot was, dus heb ik het nog één dag afgewacht. Daarna ben ik bij een andere vervoerder (NS i.p.v. GVU) gaan kijken of ik daar wel kon inchecken. Nee, dit werkte ook niet. Ook een conducteur van de NS kon niets van mijn kaart zien, waarna ik naar de NS informatiebalie op Utrecht CS ben gegaan. Daar werd mij verteld dat mijn kaart inderdaad kapot was.

De reden daarvan was (ik citeer): “je moet hem ook niet in je portemonnee doen, want dan buigt hij en dan gaat de chip kapot”. Ik studeer Informatica aan de UU en ik weet dus redelijk wat van chips af, waardoor i.m.o. het citaat compleet verkeerd is. Ten eerste hoort een chip niet kapot te gaan als hij een klein beetje is gebogen (in mijn geval minder dan 1mm), want dat hoort nu eenmaal bij dit soort kaarten. Ten tweede is het te belachelijk voor woorden dat mensen de chipkaart niet in hun portemonnee zouden moeten houden. Een portemonnee is júist bedoelt om dit soort pasjes bij elkaar te houden. Ook de gebruiksaanwijzing van de Studenten OV-chipkaart geeft mij gelijk, ik citeer wederom: “Ga voorzichtig met je kaart om: het is een waardevolle pas met een gevoelige chip. Stop hem dus in je portemonnee of in een hoesje. Niet in je achterzak.” Ik had hem in mijn portemonnee ín een hoesje.

Aangezien het destijds te laat was om nog te bellen (ik was pas thuis na 5 uur), ben ik op internet gaan kijken wat ik moest doen. Daar werd mij gezegd, en ik citeer wederom: “[…] Download het formulier ‘Beëindigen persoonlijke OV-chipkaart’ op www.ov-chipkaart.nl. […]” (http://www.studentenov-chipkaart.nl/aanvragen/studenten-ov-chipkaart-kapot) “Stap 1: reisproducten verwijderen. Als u reisproducten op uw kaart heeft staan, kunt u deze laten verwijderen bij een balie van uw OV-bedrijf. […]” (http://www.ov-chipkaart.nl/services/kaartvervangenofbeeindigen/persoonlijkekaartbeeindigen/). Wat mij vrij moeilijk lijkt als mijn kaart defect is, maar ik werd er wel naar verwezen vanaf een (officiële (!)) pagina voor een defecte Studenten OV-chipkaart. Hierdoor voelde ik mij genoodzaakt de klantenservice te bellen,  maar het was dus reeds na 5 uur. Daarna ben ik ziek geworden (woensdag 2 februari t/m vrijdag 4 februari), waardoor ik pas maandag kon bellen.

Maandag belde ik dus naar de klantenservice, waar mij verteld werd dat de informatie op die website niet goed was. Ik ben gelijk de eerste brief gaan versturen en de tweede gaan aanvragen, zoals het moet. Hierdoor heb ik dus een week aan tijd verloren (als ik had geweten dat het verkeerde informatie was, had ik gelijk de eerste brief opgestuurd en de tweede brief aangevraagd), wat mij sowieso een week aan kosten zou schelen.

De overige kosten vallen i.m.o. ook onder jullie verantwoordelijkheid; ik kan er immers niets aan doen dat mijn Studenten OV chipkaart kapot gaat. Ik heb mij perfect gehouden aan de gebruiksaanwijzing.

Daarom verzoek ik jullie mijn declaratie zo spoedig mogelijk te verwerken.

Dit bericht is geplaatst in de categorie Random met de tag . Bookmark de permalink.

1 Reactie op Open brief: defecte Studenten OV-chipkaart

  1. Renze Droog zegt:

    Voor alle mensen die het interesseert: ze hebben mijn declaratie geaccepteerd en het geld wordt binnen 3 weken overgemaakt! Uiteraard hadden ze mij dat pas verteld na 6 weken, waardoor ik het geld pas na 9 weken heb. Laten we zeggen dat het 2 weken duurde dat ik het zelf moest betalen, dus gemiddeld 10 weken. Dat is toch al een half procent op jaarbasis aan rente dat ze op mijn bedrag hebben gekregen…