Niet alles ging mis

Het is áltijd belangrijk om positief te blijven, ongeacht wat er gebeurd. Ik zal jullie eens vertellen hoeveel er mis kan gaan op één dag, maar niet alles ging mis. Zeker niet zelfs. Alles wat niet mis is gegaan, zorgt voor extra positiviteit. Dat zijn de dingen waar je aan vast moet houden, niet alle negatieve zaken.

Samen met een fietsvriend van mij ben ik naar de Vlaamse Ardennen gegaan, in de auto van mijn broer (!). In de Vlaamse Ardennen zijn heuvels van hetzelfde type als Limburg, maar dan meestal korter en even steil óf langer en minder steil (over het algemeen minder zwaar). Daarnaast zijn er ook kasseien, stel je die maar voor als klinkers met hele grote gaten ertussen en als je erover heen rijd, voel je alles trillen. Echt alles. Echt heel erg. Het is niet in te beelden, je moet het meemaken.

Op de ring van Antwerpen ging het al mis: er was een ongeluk gebeurd waardoor je kon kiezen tussen meer dan een half uur extra reistijd, of een toltunnel. Die tunnel kostte mooi even €6, hij zal wel flink winst hebben gemaakt die dag. Jammer genoeg stonden we ook nog 15 minuten in de file voor het tolpoortje. En heb ik één centimeter vel eraf gekregen doordat ik iets te graag de Ier naast mij niet voor me wilde laten, want hij was vrolijk 20 auto’s in gaan halen en dacht dat hij er wel tussen kon. Niet dus. Zo’n wondje stelt niets voor, maar is wel verrekte vervelend als je wielrent en er tijdens het fietsen (en trillen) zweet in komt.

Tijdens het fietsen was het nogal warm, maar over warm weer mag ik niet klagen.

De enige heuvel waar ik ooit heb moeten afstappen, is de Koppenberg: een heuvel van een paar honderd meter boven de 15% met slechte kasseien en hij is niet breed (slingeren is niet te doen, dat is sowieso lastig op kasseien). De vorige keer raakte ik uit mijn concentratie, deze keer reed ik gladjes naar boven en had ik zelfs energie over! Daar ben ik trots op en blij om. Positiviteit alom! De rest van de fietstocht ging ook prima.

Twee kilometer voordat we weer bij de auto waren, ben ik lek gereden. Het was een leegloper, wat betekent dat hij niet in één keer leeg was. Snel afgestapt, hem opnieuw opgepompt, op m’n fiets gestapt en naar de auto geracet. Gehaald. Ik had op een véél slechter moment lek kunnen rijden!

Daarna zijn we met de auto naar een frituur gereden. Jammer genoeg ben ik mijn mobiel op het dak vergeten, of is hij ergens gevallen. Ik weet het niet, want het toestel staat niet aan. De batterij viel er altijd uit als hij viel en niemand kan mijn wachtwoord raden (hij is 5 tekens ipv 4 tekens), dus dat betekent foetsie. Normaal gezien zou dat niet echt erg zijn.

Normaal gezien. Het is wel erg als je net voorbij Antwerpen, nog steeds in België, een kapotte motor hebt. Hij ging tikken als ik gas gaf, dat werd erger en erger en ik heb nog nét de parkeerplaats gehaald. Echt nog net. Dat is nog eens positief! De motor is uitgevallen en die ging daarna heel erg roken. Niet echt een fijn idee. Zonder mobiel ben je dan ook nergens, want mijn ouders waren nog op vakantie en ik weet alleen ons huisnummer (ook niet erg praktisch, maar goed). Gestrand dus. Ik ben geen lid van de anwb en de verzekering dekt het niet in het buitenland. Handiggg.

De vader van mijn reisgenoot is zo vriendelijk geweest om ons op te halen, met fietsen en al. Bij Rijkswaterstaat vonden ze het een leuk idee om 2 van de 3 rijstroken op de Moerdijkbrug af te sluiten, waardoor we nog meer vertraging opliepen om 12 uur. Tegen half 1 was ik thuis, wat ook een uur of 9 had kunnen zijn.

Een geluk bij een ongeluk: mijn ouders zouden twee dagen daarna thuiskomen vanuit Frankrijk. Ze zouden bijna langs de parkeerplaats rijden waar de auto stond. Ik heb ze zover gekregen om langs die parkeerplaats te rijden, terwijl ik met de auto van mijn moeder daar ook heen ging. Mijn vader is gelijk doorgereden, mijn moeder en ik hebben geprobeerd het euvel op te lossen. We hebben onder andere alle zekeringen eruit gehaald, waardoor ik nu een blaar op mijn vinger heb. Jammer genoeg werkte dat niet, dus hebben we de garage gebeld voor advies, maar zij wisten ook niets meer. Toen maar de anwb gebeld. Zij waren zo aardig om ons toch te helpen, ook al reed ik en was het op naam van mijn moeder. Een uurtje later kwam er een sleepwagen langs met monteur erin. Hij heeft nog wat dingen geprobeerd, maar het hielp niet. Het slangetje van de radiator naar de motor was lek én een elektrisch draadje naar de radiator was gebroken. Ja, dan raakt hij wel oververhit, zonder dat ik daar iets aan had kunnen veranderen. Daardoor was de motor kapot gegaan. Aangezien de auto al bijna 20 jaar is, was het het niet meer waard om hem te laten repareren. De auto is weggesleept en wij zijn vrolijk naar huis gereden. Om half 9 ben ik thuis weggereden, om 4 uur was ik weer thuis. Het was maar een uurtje rijden, dus reken zelf maar uit hoeveel tijd we hebben gewacht en dergelijke. Ach, het is vakantie.

Hoe negatief en vervelend het allemaal ook is, ik onthoud alleen alle positieve punten: ik ben de Koppenberg opgereden (ja, daar ben ik best wel blij om), het fietsen ging prima, ik ben gelukkig op 2km van de auto lekgereden, de motor hield er gelukkig op de afrit naar de parkeerplaats mee op en ik zit hier nu weer. Al met al is het een avontuur geweest met alléén maar positieve kanten!

(Oh, én ik heb nu een smartphone besteld, zonder abonnement, zonder dat ik verslaafd ga raken, maar mét GPS. Als wielrenner is dat héél erg handig en leuk.)

Dit bericht is geplaatst in de categorie Persoonlijk met de tag . Bookmark de permalink.

5 Reacties op Niet alles ging mis

  1. Lauradenkt zegt:

    Nee, je bent vergeten te zeggen dat je een smartphone zonder internet hebt, als één van de weinigen! (zo niet enige)

    • Renze zegt:

      Ik heb wel internet (wifi enzo), maar geen internetabonnement 😛 en ik kan ook internetten met prepaid, alleen is dat een béétje duur.

  2. Liann. zegt:

    Jeetje, wat een dag!

  3. Wat een avontuur. Gelukkig heeft de anwb toch geholpen. Jammer van die auto zeg.

  4. Esra zegt:

    Haha. Ik houd wel van optimisme 😉

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *