Waarom licht iedereen elkaar op?

Om te beginnen met alle klantenservices: elk bedrijf doet zijn best om iedereen als nieuwe klant aan te werven, ook al past het product helemaal niet bij die persoon. Een nieuwe klant betekent extra geld en dáár gaat het om. Dat opzich is al slecht, maar wat daarna gebeurd, is in mijn ogen pure oplichting. Als je eenmaal een product hebt aangeschaft en je hebt er een probleem mee, kom je terecht in een kast-en-muur-situatie. In het begin van mijn klantenservice-bel-carriere, dacht ik nog dat het alleen bij XS4All en KPN was. Inmiddels weet ik wel beter: DUO, TLS (die van de OV-chipkaart), Ziggo en Vodafone. Ik heb nog geen enkele goede meegemaakt. Elke keer is het hetzelfde verhaaltje: “ja sorry meneer, maar ik kan niets voor u betekenen. Nee, er zit écht geen leidinggevende in deze zaal die wel iets voor u kan betekenen. U moet echt nog even wat geduld hebben. Het spijt me zeer.” En dat zeggen ze niet alleen de eerste week, maar óók nog na 14 weken.

Het hele gebeuren rond de maffia rond Napels, te lezen in het boek ‘Gomorra‘ van Roberto Saviano. De politiek van elk Europees land weet er inmiddels vanaf mag ik aannemen, er zal immers toch wel één iemand van elke politieke partij het nieuws volgen. Tóch doen ze er helemaal niets tegen en doen ze alsof het niet gebeurt. Wáárom voelt niemand uit de politiek zich moreel verantwoordelijk om er iets tegen te doen? Is het echt zó erg gesteld dat doordat het niet in ons dagelijks leven te zien is, wij er dus maar niets aan moeten doen? Ja, wat de maffia rond Napels doet is erg, maar bijna net zo erg is het feit dat iedereen die er iets aan kan doen het vrolijk negeert.

Een recent voorbeeld is de hele problematiek met banken. Alle banken verkondigen dat het goed gaat en geven alle hoge werknemers en aandeelhouders lekker veel geld. Tot het op een gegeven moment bijna misgaat en ze één keer op de pijnbank moeten om geld te krijgen van de overheid zodat ze niet failliet gaan. Daarna gaan ze door met hetzelfde riedeltje van woekerpolissen waar ze alle klanten geld afnemen en zo min mogelijk teruggeven. Nee, het is niet de bedoeling om klanten tevreden te houden, het is de bedoeling om alle hoge werknemers en aandeelhouders tevreden te houden. Tenminste, dat denken de banken.

Een heel ander voorbeeld en aan de minst erge kant van oplichting: 9GAG (een site met grappige plaatjes). De bedoeling van de website is om eigen gemaakte plaatje te uploaden, maar dat doet vrijwel niemand. Meestal zie je aan de kwaliteit dat het hergebruikt is. Of de grap is al véél vaker langsgekomen en is nu alleen iets anders verpakt. Of de grap draait om een vrouw en het is door een man ingestuurd. Of mensen doen expres grappig door een Facebook status te posten met hun eigen reactie en dat je ziet dat de reactie van hun is. Wáárom moeten mensen zelfs met iets simpels als humor anderen nog steeds oplichten?

Is het echt zó erg met de wereld gesteld dat we niet eens meer een leven kunnen leiden zonder elkaar op te lichten? Nee. Het probleem is dat iedereen zijn eigen ego aan de kant moet schuiven en moet denken over wat goed is voor de héle wereld. Jammer genoeg is dat voor velen nog steeds erg moeilijk, ook al weten ze donders goed wat er in het verleden al allemaal is misgegaan door dezelfde denkwijze.

Dit bericht is geplaatst in de categorie Kritiek met de tag . Bookmark de permalink.

5 Reacties op Waarom licht iedereen elkaar op?

  1. Esra zegt:

    Egoïsme is het sleutelwoord. Misschien is er een gen voor dat uitgeschakeld kan worden?

  2. Lauradenkt zegt:

    Omdat de mens van nature egoïstisch is inderdaad.

  3. Sophie zegt:

    Wat ik ook nadelig vind bij bedrijven tegenwoordig, is dat ze alles zo standaard doen. Een erg simpel voorbeeld: we wilden internet- en telefoonabonnement nemen bij KPN. We gaan in het centrum naar hun filiaal. Ze vullen alle gegevens in als dan blijkt dat we (alleen) een Belgische bankkaart hebben waarmee we de betalingen wensen te doen, meldt de verkoper doodleuk dat dit niet gaat. Het computersysteem aanvaardt het niet om een ander type bankrekeningnummers in te voeren dan de Nederlandse. Maw woorden waren we twee uur van huis geweest voor niets. Nou, echt goede service vind ik dat niet van een bedrijf. Evenmin modern.

    • Renze zegt:

      Ik denk dat ze gewoon geen vertrouwen hadden in dat jullie ex-Belgen waren, wij Nederlanders maken nogal veel grappen over jullie 😛 (Ik weet hoe leuk Belgen kunnen zijn hoor, wees niet bang. Vooral als ze wielrennen uitzenden en als het nergens anders te zien is.)

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *