De onklantvriendelijke politie

Na mijn gestolen fiets, moest ik natuurlijk aangifte doen bij de politie. Ik wist van tevoren al dat ze er toch niets mee zouden doen, want waarom zouden ze? Ze hebben wel belangrijkere dingen te doen: andere mensen enkel straffen met boetes bijvoorbeeld. Dat vindt de politie belangrijker dan burgers helpen met diefstallen waarbij er én iemand gestraft wordt, én iemand beloond wordt. Maar goed, om zelf uit te vinden of de politie ook echt zo is, ben ik aangifte gaan doen.

Dat begon al goed: ik kwam binnen en er was niemand. Blijkbaar moest ik op een verstopt belletje drukken en daaarna duurde het nog meer dan een minuut. De man die toen het raam open deed, zei dat ik beter aangifte kon doen via internet. Als ik bij een politiebureau ben, ga ik toch geen aangifte doen via internet? Ik bedoel: ik bén er al. Vervolgens vroeg hij of ik een afspraak had. Wat nou, afspraak? Blijkbaar kan je niet zomaar het politiebureau binnenlopen om met iemand van de politie te praten, nee, je moet een afspraak maken. In de toekomst moet je vast ook een afspraak maken als je een ongeluk hebt: “ik heb een ongeluk politieman” “heb je een week van te voren een afspraak gemaakt?” “nee, toen had ik het ongeluk nog niet” “jammer dan, er zijn nu geen politiemannen beschikbaar”.

De man zei dat hij wel even ging kijken of er nog iemand vrij was. Vijf hele minuten later kwam er een mevrouw en die vertelde mij dat ik beter via internet aangifte kon doen. Dát wist ik al, maar daarvoor ga ik niet naar het politiebureau. Ik wil gewoon iemand spreken, dan lijkt het tenminste nog alsof ze moeite doen voor míjn gestolen fiets. Vervolgens vertelde ik haar dat ik dat niet wilde en dat ik wel zou wachten totdat ze klaar was, want er was eerst iemand anders met een afspraak. Ik kon mooi een heel uur wachten. Leuk. Bovendien stond ze onbeschoft op haar kauwgom te kauwen, dus ben ik naar buiten gelopen en heb ik haar verteld dat ik dacht dat de politie er was om mensen te helpen. Daar is de politie niet voor. Je maakt maar een afspraak. Of nog beter: je doet het maar via internet! Dag persoonlijk contact, hallo 1001101001010 (note: dit is computertaal).

Eenmaal thuisgekomen heb ik de politie gebeld om een afspraak te maken. Oók die mevrouw vertelde mij dat ik toch echt beter via internet aangifte kon doen, maar als ik het per se wilde, dat ik dan wel een afspraak kon maken. Haar toon beviel mij echt totáál niet. Ze vertelde ook nog neerbuigend dat ze dan maar bij die afspraak neer zou zetten dat ik iemand in het echt wilde spreken. Hallo, daar gaat het niet om, het gaat om diefstal, niet om mijn verzoek om iemand in het echt te spreken! Dus heb ik opgehangen en ben ik dan toch maar aangifte gaan doen via internet.

Ook dat was geen succes: ik kon niet invoeren dat ik in de gemeente ‘Nieuwerkerk aan den IJssel’ geboren ben, want zo heette de gemeente waar ik geboren ben. Nee, ik moest ‘Zuidplas’ invullen, terwijl die gemeente pas sinds 1 januari 2010 bestaat. Ik ben geboren in 1990. Wat klopt er niet? En de toelichting mocht maar maximaal 1000 tekens zijn. Deze blog is 3608 tekens en daar staat nog niet eens zóveel in.

Op het einde kon ik vrolijk lezen dat er waarschijnlijk niet genoeg aanknopingspunten zouden zijn om verder onderzoek te doen, want ik deed aangifte via internet. Binnen 5 werkdagen weet ik meer en als ze inderdaad zeggen dat ze niets kunnen doen, ga ik maar elke week langs om te vragen of ze al meer weten. En om de eerste keer ook te zeggen dat die politiemevrouw nogal onbeschoft was met haar kauwgom.

Bestaat er nog een instantie die wél klantvriendelijk is? Ik geloof het niet.

Dit bericht is geplaatst in de categorie Kritiek. Bookmark de permalink.

7 Reacties op De onklantvriendelijke politie

  1. Esra zegt:

    Typisch geval van kastjes en de muur. Aan de politie heb je dus ook niks :(

  2. Waardeloos zeg daar. In Grave was de politie wel heel vriendelijk, je moest soms misschien lang wachten als het druk was, maar je werd geholpen als je kwam zonder afspraak.Dan kon je gewoon persoonlijk aangifte doen.

    Sowieso, wat moeten de (bejaarde?) mensen die geen internet hebben dan?! In Grave zit een groot bejaardentehuis, misschien komt het daardoor dat er daar een goed loket zit.

    • Renze zegt:

      Wij hebben ook een groot bejaardentehuis, dus daar zal het niet aan liggen. We hebben ook nog een grote 55+ flat waar vast niet iedereen internet zal hebben.

  3. Joyce zegt:

    Ik lees je verhaal en lees het nog een keer… lastig voor mij om niet finaal in de bres te springen voor de politie wanneer je mannetje een agent is. Ik snap je frustratie, geloof me dat doe ik echt, maar jouw verhaal is zo verschrikkelijk zwart wit gesteld….
    Wat je niet mee krijgt is het feit dat er met onderbezetting gewerkt wordt en nog altijd het zelfde werk gedaan moet worden. Moet een agent dan bijvoorbeeld een zedenzaak laten schieten wanneer jij aangifte voor een gestolen fiets komt doen? Het is aan de agenten zelf de prioriteiten te stellen in hun werk en sorry dat ik het zeg maar dat hebben ze in jouw verhaal prima gedaan. Mocht er een oude dame staan dan wordt daar zondermeer tijd voor gemaakt.
    Mijn mening is altijd gelijk geweest aan die van jou maar sinds ik zo direct met de andere kant te maken heb ben ik iig een stuk genuanceerder geworden. (en nu heb ik alsnog een verdedigend stukje getikt hahaha)

    • Renze zegt:

      Het is niet míjn probleem dat er een onderbezetting is, dat zou nooit míjn probleem moeten zijn. Ik heb daar he-le-maal niets mee te maken. Bovendien gaat het niet alleen om het feit dat ze er geen tijd voor maken. Het gaat óók om hoe ze mij behandeld hebben, net alsof ik niets af weet van internet, en dat die vrouw kauwgom kauwend mij aanspreekt, en dat die man niets zichtbaars doet maar geen tijd voor mij heeft. Als ze wél tijd maken voor een oude dame, valt dat nog altijd onder discriminatie. Hoe weten die mensen dat ik internet heb? Dat staat niet op mijn voorhoofd, dus mogen ze geen onderscheid maken tussen mij en een oude vrouw.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *