Koop op afstand

Bij een koop op afstand heeft de consument een heleboel rechten, doordat de wet altijd in het voordeel is van de zwakke partij, zoals ook bij huurders het geval is. De leverancier heeft daarnaast ook een heleboel plichten die in bijna geen enkel geval precies nageleefd worden, waardoor jij als consument nóg meer rechten hebt. Bovendien wordt de wet in het komende jaar nog beter gemaakt voor consumenten dankzij een nieuwe EU-richtlijn.

Eerst wat over een EU-richtlijn: het is geen richtlijn zoals het woord ‘richtlijn’ eigenlijk bedoelt is. In een EU-richtlijn staan de regels zoals een wetgever ze minimaal in de wet moet zetten vóór een bepaalde datum. Met minimaal wordt altijd bedoelt dat het strenger mag voor de sterke partij, maar niet voor de zwakke partij. Het is dus niet iets waar wetgevers zich ongeveer aan moeten houden, maar een minimumeis zoals een 5,5 als cijfer op school. Voor de nieuwe ‘Koop op afstand’ richtlijn geldt dat de wetgever het ingevoerd moet hebben vóór 31 december 2013. Het moet dus vóór die tijd door de tweede- en eerste kamer zijn gegaan.

Aan de informatieplicht bij een koop op afstand gaat niets veranderen: de consument moet ingelicht worden over allerlei belangrijke informatie (identiteit leverancier, eigenschappen product, prijs (inclusief btw!) en het recht om onder de overeenkomst uit te komen (herroepingsrecht)). Deze informatie moet in duidelijke taal worden geformuleerd zodat het voor iedereen te begrijpen is. Bovendien moet de consument een schriftelijke bevestiging krijgen van de aankoop en moet de consument hierbij nogmaals gewezen worden op het herroepingsrecht. Wordt één van deze plichten gebroken, gelden er nóg gunstigere regels voor de consument.

Het herroepingsrecht is op dit moment minimaal 7 werk(!)dagen (de leverancier kan dit verlengen als hij dat wilt) bij het voldoen aan alle plichten. Anders wordt hij verlengd naar 3 maanden. Deze termijn gaat in op de dag nadat de goederen zijn aangekomen. Het is niet noodzakelijk om binnen de termijn de goederen terug te sturen: zolang de leverancier weet dat de consument de overeenkomst wil herroepen binnen de termijn, is het al goed. Het product moet uiteraard wel binnen een redelijke termijn worden teruggestuurd. Het is niet toegestaan als leverancier om kosten in rekening te brengen voor het herroepen van de overeenkomst. De leverancier hoeft aan de andere kant ook weer niet de terugreis van het product te betalen.

De nieuwe EU-richtlijn verhoogt de termijnen naar 14 werk(!)dagen en 6 maanden, waardoor de consument nóg meer tijd heeft om een product uit te proberen.

Buiten het herroepingsrecht vallen producten die niet teruggestuurd kunnen worden (door bijvoorbeeld bederven), maatwerk en kaartjes die aan specifieke tijden zijn geboden (zoals concerten, reisjes en hotels).

In de nieuwe EU-richtlijn wordt er het een en ander duidelijk gemaakt omtrent veilingen. Zolang het mogelijk is om fysiek aanwezig te zijn bij een veiling, geldt een veiling zoals het wetboek het een veiling noemt. Als het echter niet mogelijk is om fysiek aanwezig te zijn, is het geen veiling. Doordat online veilingen nu nog niet onder het herroepingsrecht vallen, gaat dat veranderen zolang het niet mogelijk is om aanwezig te zijn. Als jij een product koopt die niet aan specifieke tijden is gebonden, en niet bederft, en …, kan je hem na een gewonnen ‘veiling’ dus terugsturen. Dan krijg je gewoon je geld terug, al weet ik niet zeker of dat ook geldt voor de veilingkosten. Aangezien die meestal slechts een paar euro zijn, zal dat verlies ook wel meevallen.

Dit bericht is geplaatst in de categorie Beta met de tag . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *