Waarom ik tegen Apple ben

Ik ben geen voorstander van Microsoft (de meeste programma’s kunnen op heel veel manieren stukken beter), maar het is nog altijd een heel stuk beter als Apple.

Apple maakt bizar veel winst
En dat komt niet als hoofdreden doordat ze heel veel verkopen. Als je hun winst in verhouding tot hun omzet ziet, maken ze héél erg veel winst. Oftewel: ze hebben een bizar hoog winstpercentage. Oftewel: de producten zijn overpriced. In het laatste kwartaal van 2011 en de eerste drie van 2012, heeft Apple een winst gemaakt van $41.7 biljoen. Dat is $7.3 biljoen meer dan Microsoft, Google, Yahoo, Facebook, Ebay en Amazon samen! Een idioot hoog bedrag.

Voor Apple-producten betaal je sowieso teveel
De beste vergelijking is te maken met laptops. Voor laptops met dezelfde, gelijkwaardige óf betere onderdelen erin betaal je met een Apple-logo erop een stuk meer. De helft tot het dubbele. Waar dat prijsverschil in zit? Niet in de kwaliteit van de onderdelen, want die zijn gelijkwaardig of beter. Wel in de naam. Sterker nog: alleen in de naam. En je krijgt er Mac OS X bij, maar of je dat wilt hebben…

De onderdelen van Apple producten gaan expres kapot na de levensduur
Het is inmiddels standaard geworden om na 2 jaar een nieuwe telefoon te nemen. Dit komt door twee dingen: 1) (bijna) iedereen wilt een zo hip mogelijke telefoon en 2) telefoons gaan na 2 jaar expres kapot zodat je wel een nieuwe telefoon móet kopen. Batterijen gaan expres snel leeg na 2 jaar, het touchscreen gaat slechter werken, enzovoort. Dit werkt niet alleen zo voor telefoons, maar ook voor laptops (alleen dan na 3, 4, 5 jaar). Apple zorgt ervoor dat hun producten zo gemaakt worden om extra geld te verdienen. Andere producenten hebben dit inmiddels al deels overgenomen, maar nog niet zo erg als Apple.

Apple maakt het bijna onmogelijk om producten zelf te repareren
Niet dat ík het zou kunnen mocht het mogelijk zijn; het gaat vooral om het principe. Apple producten moet je terug opsturen naar Apple doordat alleen zij het kunnen repareren. Alles wordt extra goed vastgemaakt zodat het al lastig is om onderdelen los te maken. En dan worden alle onderdelen ook nog helemaal gecustomized voor één reeks van een Apple product. Daardoor komt het neer op: product kapot binnen garantie? Stuur hem op. Product kapot buiten garantie? Betaal nógmaals de hoofdprijs (naast de productprijs en de eventuele abonnementsprijs) en stuur hem op.

Apple denkt boven regels te staan
Om één voorbeeld te noemen: je hebt op elk product in Nederland met een levensduur minimaal 2 jaar gratis (!) garantie. Apple heeft daar altijd al schijt aan gehad en blijft beweren dat het bij hun producten 1 jaar is, zonder ooit een goede reden te geven. Ja, omdat het ook in andere landen zo werkt waar Apple zit. Daar gaat het natuurlijk niet om.

“Op Apple-producten heb je geen last van virussen”
Vroeger was dat zeker zo, doordat er toen nog maar weinig mensen een Apple-product hadden. Weinig Mac-besturingssystemen betekent een kleine markt voor iedereen die virussen maakt. Doordat Apple producten nu zoveel verkocht worden, geldt dat argument helaas niet meer. Ook Mac-besturingssystemen hebben anti-virussoftware nodig.

In mijn ogen is er maar één goede reden om Apple te gebruiken: designen.

Dit bericht is geplaatst in de categorie Kritiek met de tag . Bookmark de permalink.

2 Reacties op Waarom ik tegen Apple ben

  1. Esra zegt:

    Ik houd mijn oude telefoon nog maar even. Debiele maatschappij waarin we leven :S

  2. Liann. zegt:

    Ik heb helemaal niks van Apple en heb er ook geen behoefte aan. En na het lezen van die hoge winst al helemaal niet meer. En volgens mij laten ze al hun artikelen in elkaar zetten in het buitenland door mensen die daar een super laag loon voor krijgen (dat heb ik ergens gehoord volgens mij). Niet echt netjes.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *