Onderwijs: tijd of kennis?

Het onderwijs draait natuurlijk om leren (kennis), maar in Nederland is geen betere manier gevonden dan die kennis te testen na een bepaalde hoeveelheid lesuren (tijd). In Nederland worden tijd en kennis beiden gebruikt om te kijken hoe goed ons onderwijssysteem werkt, terwijl dat niet het handigste is. Als je ze beide gebruikt, weten leerlingen ook niet waar ze aan toe zijn. Moeten ze de stof kennen of moeten ze er genoeg tijd in steken? Het antwoord in Nederland is: beiden.

Dat tijd belangrijk is in het onderwijs, uit zich al in het verplicht volgen van lessen. Zowel op de basisschool, als op de middelbare school, als daarna (behalve sommige Universitaire studies). Het is geen geldige reden om iets anders te gaan doen als je zegt dat je het al snapt. “Dan probeer je anderen te helpen” of “je moet gewoon opletten hoor” zijn de redenen die een docent op dat moment geeft. De belangrijkheid van tijd uit zich ook in de wet waarin staat hoeveel lesuren leerlingen moeten krijgen op de middelbare school. Het gaat op de middelbare school volgens de wet puur om het volgen van lessen, want zo staat het in de wet. En er staat dat je getoetst moet worden op kennis…

Die kennis vind ik belangrijker dan de hoeveelheid tijd die je erin stopt. Als je leerlingen lessen laat volgen die ze allang snappen, zijn ze alleen maar vervelend voor andere leerlingen. Ze letten slechter op, ze gaan andere dingen doen, ze gaan praten en daardoor kunnen andere leerlingen slechter opletten. In het huidige systeem wordt de hoeveelheid kennis getest door toetsen. Sterker nog: dat is het enige dat wordt getest. Elke keer weer moet je een toets maken waarmee je bewijst dat je genoeg kennis hebt.

In mijn ogen is de huidige combinatie geen goede combinatie. Er wordt nu op geen van beiden de focus gelegd, maar ze worden allebei meegenomen. Je wordt niet beloond als je de kennis die je moet hebben al eerder hebt en je wordt niet beloond als je kan aantonen dat je er genoeg tijd in hebt gestopt.

In een onderwijssysteem is het lastig om iedereen te controleren op de hoeveelheid tijd die ze erin stoppen, doordat iedereen dan logboeken bij zou moeten houden en logboeken zijn makkelijk te vervalsen. Het is wel mogelijk, maar het kost extra geld. Er zouden dan lokalen open moeten zijn waarin gecontroleerd wordt hoelang je voor school bezig bent. De tijd die je daarin zit samen met de regulieren lessen die je volgt zouden bijvoorbeeld 35 uur per week moeten zijn. En dan moet je thuis nog 5 uur aan school werken, wat gecontroleerd moet worden door je ouders. De controle vanuit school met of je wel genoeg tijd aan school hebt besteed, is een extra kostenpost.

De andere manier is om leerlingen vrij te geven voor bepaalde lessen als ze een deeltoets goed gemaakt hebben. Bijvoorbeeld: heb je boven de 8? Dan volg je de helft van de lessen. Heb je boven de 6, maar onder de 8? Dan volg je de normale hoeveelheid aan lessen. Heb je onder de 6? Dan moet je extra lessen volgen. Het lastige is het bepalen van hoelang zoiets zou moeten gelden. Er zijn vaak wel deeltoetsen op de helft van een blok van 2 maanden, maar dan zou iedereen de eerste maand gewoon alle lessen moeten volgen terwijl sommigen die lessen ook niet allemaal nodig hebben. Daar valt echter niet heel veel aan te doen behalve nóg meer toetsen geven. En in mijn ogen zijn er al genoeg toetsen (misschien zelfs teveel). Dat je de helft van de tijd de helft van de lessen kan volgen, is al wel een stap in de goede richting. Het is voor leerlingen een prikkel om écht goed hun best te gaan doen. In de praktijk zullen er wel extra docenten nodig zijn, wat ook een extra kostenpost is.

In mijn ogen is een focus op óf tijd, óf kennis beter dan van allebei wat. Door een focus te leggen op één van de twee, kan je leerlingen een extra prikkel geven als ze extra goed hun best doen. En daardoor zijn ze eerder geneigd om extra goed hun best te doen, waardoor ze meer uit hun mogelijkheden halen. Bovendien kweek je er meer discipline mee, wat in de huidige wereld een groot probleem is en nog een veel groter probleem gaat worden (let op mijn woorden!).

Dit bericht is geplaatst in de categorie Beta. Bookmark de permalink.

6 Reacties op Onderwijs: tijd of kennis?

  1. Esra zegt:

    Het is ook lastig wat je voor examens/tentamens moet kennen, omdat je in de tijd die je zou moeten leren nooit alle details (kennis) uit je hoofd kunt stampen… Dus moet je zelf inschatten wat je wel en niet moet leren.

  2. Lilith zegt:

    Tijd steken in iets is toch niet genoeg als bewijs dat je het kunt? Je kunt mensen niet ergens doorlaten omdat ze er veel voor gewerkt hebben – het meeste dat je kunt doen is hun dan een pluim geven voor hun moeite… Ik begrijp wel de frustraties die je verwoordt: in België was er dat hervormingsplan waarbij de keuze tussen verschillende richtingen twee jaar uitgesteld zou worden (dat nu gelukkig utigesteld is). Ik was daar om verschillende redenen heel erg tegen, onder meer omdat ik de indruk kreeg dat het helemaal niet positief was voor de sterkere leerlingen en dat het voor hen enkel maar tot schoolmoeheid zou leiden…

    • Renze zegt:

      Dan gaat het in jouw ogen dus om aantonen dat je het kan. Alleen kan je dat nooit van te voren aantonen, waardoor leerlingen bij alle lessen van een onderwerp van een vak zich vervelen doordat ze het wel kunnen, maar nog niet kunnen aantonen (dat kan pas aan het einde van het onderwerp als er een toets is)…

    • Esra zegt:

      Tenzij er ook een toets aan het begin zit.

    • Renze zegt:

      Dat heb ik nog nooit meegemaakt 😉

    • Esra zegt:

      Nee, ik ook niet, maar dat zou dus een oplossing kunnen zijn voor het probleem.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *