SEO

Laat ik voorop stellen dat iedereen vooral moet doen wat ze zelf willen met hun website. Alleen ben ik van mening dat heel het SEO (Search Engine Optimalization) gedoe marketingonzin is. De term ‘SEO’ verkoopt lekker goed bij klanten, dus zijn er ontzettend veel bedrijven die zeggen dat ze alles van SEO weten. Terwijl SEO elke week verandert en het nooit duidelijk is wát precies voor hoeveel meetelt. Hieronder een opsomming wat volgens SEO zou moeten werken voor websites in het algemeen, maar wat óf niet werkt voor websites in het algemeen, óf niet werkt specifiek voor blogs. En daarna natuurlijk wat volgens mij wél werkt. Ik heb geen zekerheid over of mijn aanbevelingen wel echt werken, want alleen mensen die bij Google werken weten het zeker. En daar werk ik niet.

Wat volgens SEO zou moeten werken:
1) Tussenkopjes, liefst zoveel mogelijk. Zodra je tussenkopjes ‘moet’ gebruiken, ben je eigenlijk een té lange blog aan het schrijven. Tussenkopjes geven namelijk aan waar een nieuw deel begint. En een nieuw deel kan net zo goed een nieuwe blog zijn.
2) Op zoveel mogelijk termen de nadruk zeggen met lekker dikke en schuine tekst. Daarmee kan je op sommige momenten heel goed de nadruk leggen op bepaalde worden, maar in de meeste teksten is dat eigenlijk zelden écht nodig. Teksten zijn in eerste instantie bedoelt voor een lezer die zelf uit kan vinden waar de nadruk op gelegd moet worden. Als alles ingevuld wordt voor de lezer, is het voor de lezer minder interessant. Bovendien vormt het een afleiding van de rest van de tekst. Ogen hebben de neiging om direct naar opvallende gedeeltes te springen, waardoor je vergeet waar je was en dat weer op moet gaan zoeken.
3) Zorgen dat je website op zoveel mogelijk verschillende woorden gevonden kan worden. Dat klinkt handig, maar werkt in de praktijk niet. Misschien word jouw website wel op al die termen gevonden, maar is jouw website daar niet écht relevant voor. Al die mensen zijn dan snel genoeg weer van je website af. Plus: de relevantie in Google voor die termen leidt af van de relevantie op termen waar jouw website daadwerkelijk op gericht is.
4) Proberen zoveel mogelijk links te hebben naar jouw website waarbij het niet uitmaakt waar die links vandaan komen. Google zorgt er tegenwoordig juist voor dat dit soort dingen een negatief effect hebben op hoe goed jouw website is. Het impliceert namelijk dat je alleen maar uit ben op een zo hoog mogelijke positie en dat vindt Google niet goed.

Wat volgens mij wel werkt:
1) Zoveel mogelijk vasthouden aan mediavormen die mensen al kennen. Een blog lijkt op een krant, dus als je daar op probeert te lijken, zijn mensen al snel tevreden. En dan gaat het niet om zoveel mogelijk advertenties overal tussen proppen of een hele pagina vol met tekst stoppen, maar om overzicht creëren en duidelijk maken waar het om draait. De titel is belangrijk, de tekst van een blog, en daarna ziet een lezer wel weer waar hij heen gaat (het menu, net geplaatste reacties, nieuwe blogs, populairste blogs, …). Elke afleiding die die volgorde verandert werkt niet.
2) Aan de andere kant is er één groot verschil met kranten: de hoeveelheid tekst. Kranten lees je van boven naar beneden, van links naar rechts. Op blogs lees je alleen van boven naar beneden. Kranten hebben daardoor ongeveer 30 karakters per regel, maar voor blogs is het beter om er een stuk meer te hebben. Dat leest fijner dan dat je steeds naar de volgende regel gaat. In de Informatica is 80 karakters per regel een ongeschreven wet, op een blog mag het nog wel iets meer zijn. Ik denk dat 80 tot 100 het meest ideale is, maar dat is ook maar een gok. Iets meer dan dat kan zeker nog, zo heeft mijn blog ongeveer 110 karakters per regel en dat leest in mijn ogen prima.
3) Je richten op je lezers in plaats van zoekmachines. Je lezers zijn namelijk véél belangrijker dan zoekmachines. Misschien komen er via een zoekmachine wel heel veel mensen op je website, maar is het niet belangrijker om die mensen vast te houden? Beter van de 3 mensen die er komen 2 mensen vasthouden dan van de 10 mensen die er komen er maar 1 vast te houden. En als lezers jouw website goed vinden, maken ze er reclame voor en komen er nóg meer mensen. Die reclame wordt ook gezien door zoekmachines. En mond-op-mondreclame werkt héél goed voor zoekmachines.
4) Meer regelafstand, maar niet teveel. Grote lappen tekst zijn slecht leesbaar als alles dicht op elkaar staat. En ze zijn ook slecht leesbaar als alles ver uit elkaar staat. Ongeveer 150% regelafstand is een goed idee, want dan blijft alles leesbaar zónder dat er teveel witruimte ontstaat.

Alles in het lijstje ‘wat volgens mij wel werkt’, gaat over jouw lezers. Als je jouw lezers tevreden houdt, komen ze terug. Als ze terugkomen, is de kans ook groter dat ze zelf reclame maken voor jou. Die reclame trekt nieuwe mensen aan. En die reclame is meestal ook nog in het goede gebied om goed voor zoekmachines te zijn.

Het allerbelangrijkste is nog: richt je niet specifiek op je lezers, maar doe wat je zelf wil. Als je dingen tegen je zin in gaat doen, werkt bloggen sowieso niet. Je moet er zelf plezier aan beleven, anders kan je er beter gelijk mee stoppen.

Dit bericht is geplaatst in de categorie Beta met de tag . Bookmark de permalink.

3 Reacties op SEO

  1. Simone zegt:

    Goed artikel! Ik schrijf zelf ten eerste voor mijzelf en ten tweede om mijn lezers te inspireren. Ik richt me met mijn posts dan ook echt op de lezer! Ik denk dat dat het beste werkt :) En je mag best af en toe een advertorial schrijven, al denk ik dat google dat ook niet zo leuk vind. Zolang het maar persoonlijk blijft :)

  2. Lisa zegt:

    Leuk stuk! Ik vind die SEO-tips ook zo stom, dus ik kijk er maar niet meer naar. Die van jou zijn beter :)

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *