Reclame

Reclame. Reclame. Reclame. Het is op een heleboel momenten ontzettend ergerlijk, voornamelijk als je ermee overspoelt wordt óf als het de normale gang van zaken blokkeert, maar blijft helaas voor een heleboel producten en diensten noodzakelijk. Daar valt mee te leven, want liever een product of dienst dat het jaren volhoud, dan een product of dienst die na één jaar failliet is.

Normaal gesproken kan je kiezen tussen betalen en geen reclame hebben óf gratis en wel reclame hebben. Daar is echter één hele grote uitzondering voor: kleding. Eigenlijk is dat ontzettend raar, want waarom wordt kleding zo gebruikt als reclamezuil, maar krijg je het toch niet gratis mee naar huis? Misschien komt het doordat het één van de eerste mediums was om reclame te verspreiden: gewoon even simpel een merkje op wat kleding printen en hopen dat mensen het kopen én gaan dragen. Daarmee haal je twee keer winst: én van het verkopen, én van de extra opbrengsten die de reclame met zich meebrengt. Misschien is de wereld sinds het begin van reclame op kleding wel zodanig veranderd dat wij mensen nu niet meer accepteren om bedrijven tweemaal over ons rug te laten verdienen. Ik weet het niet, ik weet wel dat ik er bij stil sta en dus geen kleding koop met reclame erop, want dan wil ik het gratis hebben en dat doet geen enkel bedrijf.

Het meest ergerlijke aan reclame is als het in de weg zit. Iets zit in de weg als je het niet gewend bent. Op tv is er ook veel reclame, maar daar zit het eigenlijk niet in de weg. Iedereen is eraan gewend en gaat zich zó gedragen zodat ze er zo min mogelijk last van hebben. Even naar de wc in de reclame, even wat drinken pakken, even praten of even iets anders doen. Het voordeel van reclame op tv is dat het ontzettend lang is, al is ‘ontzettend lang’ heel erg relatief, want het duurt maar een minuut of 8 (ja, tegenwoordig duurt reclame 8 minuten, tel het de volgende keer maar na: 8×60=480 tellen).

Het zit dus in de weg als je het niet gewend bent: neem Youtube of welke andere filmpjesdienst dan ook. Vroeger was er geen reclame, toen kwam het aan de zijkanten en toen kwam het vóór het filmpje. Het grote voordeel van Youtube is dat het niet zo lang duurt, vaak maar een paar seconde en soms 20 seconde. Dat valt nog wel mee. Dat is (denk ik) ook precies de goede tijd, want in 20 seconde kan je praktisch gezien niets anders doen en dus blijf je kijken. Precies de goede tijd om er zoveel mogelijk geld mee te verdienen dus.

Tegenwoordig komt reclame echter op steeds meer plekken. Zo’n beetje elke grote website heeft wel reclame die bijna het hele beeldscherm in beslag neemt. En maar zoeken naar dat kruisje om het te sluiten. Dat vind ik al vrij irritant worden en het lijkt mij verre van effectief: iedereen klikt gelijk weg zonder te kijken naar waar de reclame over gaat.

Goede reclame is in mijn ogen ten eerste herkenbaar, oftewel: iedereen kan zien zonder veel moeite dat het reclame is. En ten tweede moet het niet irriteren: ik lees of bekijk reclame als het niet in de weg staat, en als het irriteert, wil ik er zo snel mogelijk vanaf. Die eerste reden wordt jammer genoeg steeds minder belangrijk. In films en op tv was het al langer dat elk merk dat in beeld kwam betaald had. Op het internet wordt het echter steeds beter verborgen. Bij een blog zegt iedereen dat ze er ‘advertorial’ bij zetten, maar waarom zou ik dat geloven? Volgens mij zou het meer opleveren als dat er niet staat. Dus waarom zou een adverteerder daar niet om vragen? En voor een blogger levert het meer op, al is het ethische aspect een nadeeltje.

En dat gaat in de toekomst een probleem worden. We gaan amper kunnen vertrouwen wat iemand zegt of schrijft, omdat we nooit zeker weten of diegene betaald is of niet. Alsof de samenleving nog niet genoeg vertrouwensproblemen had.

Bij mij nooit reclame. Al is het moeilijk om dat te geloven.

Dit bericht is geplaatst in de categorie Kritiek met de tag . Bookmark de permalink.

2 Reacties op Reclame

  1. Esra zegt:

    Bij mij ook niet!

  2. Sophie zegt:

    En bij mij ook niet! We zouden al bijna het anti- reclameclubje kunnen oprichten haha. 😀

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *