Wat Google en Facebook doen met jouw informatie

Het kan in één zin uitgelegd worden: door middel van algoritmes proberen ze jouw gebruikerservaring te verbeteren en tegelijkertijd zoveel mogelijk geld te verdienen. Maar: wat is een algoritme, hoe wordt jouw gebruikerservaring verbeterd en hoe verdienen ze er zoveel mogelijk geld aan?

Een algoritme is een beschrijving van een opeenvolging van stappen, zo simpel is het, maar de naam wordt alleen in de informatica-wereld gebruikt. Wat jij doet voor het slapen gaan (kijken of je make-up op hebt en zo ja het eraf halen, tanden poetsen, uitkleden, douchen, slaapkleding aan, lichten uit, in bed gaan liggen, proberen te slapen) is ook een algoritme, alleen noemt niemand het zo. Eigenlijk is alles een algoritme. In de informatica-wereld wordt het dan ook niet gebruikt om een speciaal informatica iets aan te geven, maar om een deel van een programma aan te geven, want één programma bestaat (meestal) uit meerdere algoritmes.

Jouw gebruikerservaring wordt verbeterd doordat alle informatie die jij invoert (ja, ALLE, ook gesprekken op Facebook, ook afgeschermde informatie in privé groepen, ook mails in gmail, echt alles) gebruikt wordt in algoritmes om te bepalen wat voor mens jij bent. Dan wordt je niet letterlijk in groepen verdeelt die vooraf bepaald zijn, maar er wordt gezocht naar mensen die op jouw lijken, zodat Google en Facebook weten waar jij waarschijnlijk naar op zoek bent. Bijvoorbeeld: Albert Heijn kon via aankopen met je bonuskaart afleiden of je zwanger was, doordat je tijdens je zwangerschap andere producten ging kopen. Tenminste, dat heb ik een aantal keer gehoord, maar ik kan het nu nergens terug vinden. In theorie is het in ieder geval aannemelijk, doordat vrouwen tijdens hun zwangerschap andere/extra hormonen hebben en dat zou hun inkoopbeleid kunnen veranderen. Google en Facebook kunnen het ook weten, bijvoorbeeld doordat je in e-mails zet dat je zwanger bent. En dan zie je opeens een advertentie voor babyvoeding, terwijl je pas drie maanden zwanger bent.

Het geld wordt eveneens met de verbeterde gebruikerservaring verdient, hoewel dat conflicterende belangen lijken. Als jij echter betere advertenties krijgt aangeboden, ben je eerder geneigd om erop te klikken. En het klikken is (meestal) hetgeen waar een adverteerder voor betaalt. Eén klik kostte een adverteerder gemiddeld $0.38 in kwartaal 3 van vorig jaar, maar bij sommige zoektermen moet je tot een paar dollar betalen om één iemand op jouw advertentie te laten klikken. Doordat Google de adverteerder laat betalen per klik, in plaats van per view, is het voor Google belangrijk dat advertenties goed bij jou aansluiten. Als ze de adverteerder zouden laten betalen per view, maakt het Google niet uit hoeveel mensen klikken – geld zouden ze toch wel krijgen, zolang de advertenties maar op het scherm komen.

De vraag is natuurlijk: is dat allemaal wenselijk? Het is niet heel erg wenselijk, maar hoe de huidige internetwereld in elkaar zit, is het de beste situatie voor de gebruiker. Betalen om een website überhaupt te mogen zien, gaat hem niet worden, terwijl je dan wel van adverteerders af bent. Zelfs dan zou Google echter jouw gegevens gebruiken, maar alleen om je gebruikerservaring te verbeteren. Veel andere mogelijke verdienmodellen op het internet zijn er niet: ofwel de gebruiker betaalt, ofwel de adverteerder. Het is pas onwenselijk als ze jouw informatie doorverkopen. En hoewel het waarschijnlijk is dat ze dat doen (voornamelijk Facebook), gaan we het waarschijnlijk nooit zeker weten.

Dit bericht is geplaatst in de categorie Beta met de tag . Bookmark de permalink.

2 Reacties op Wat Google en Facebook doen met jouw informatie

  1. Lilith zegt:

    Oei, ik heb ook al reclame gekregen voor babyvoeding! Misschien weten facebook en google wel meer dan ik zelf 😉
    Ik heb me in elk geval al sterk geërgerd daaraan. Onlangs kreeg ik via facebook ongevraagd ook een profiel op een andere website! Ik klikte op een filmpje dat iemand op facebook gezet had en kreeg meteen een mail: “proficiat, u hebt een account aangemaakt op…”. Dat account had mijn geboortedatum, mijn profielfoto en mijn volledige naam reeds ingevuld. Zo’n soort praktijken vind ik echt schandalig. Momenteel heeft facebook voor mij nog genoeg voordelen, want anders verwijderde ik mijn account zo snel mogelijk..

    • Renze zegt:

      Ik zou snel een test halen! Laat je mij het het eerste weten? Want zonder mij, was je er nooit achtergekomen!

      Dat soort dingen zijn inderdaad heel vervelend. Ik weet wel redelijk wat ik kan vertrouwen en wat niet, maar ook alleen maar omdat ik erin geïnteresseerd ben.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *