Hoe je als organisatie met sociale media moet omgaan

Er zijn maar weinig organisaties die het goed doen op sociale media. En dan bedoel ik écht maar weinig organisaties. Ze zijn namelijk absoluut niet bedoelt om reclame te maken. En ze zijn ook niet bedoelt om acties te houden met RETWEET EN WIN of LIKE EN WIN. Sociale media draaien om het sociale aspect en dat bestaat uit een paar hoofdregels.

Als eerste moet je in direct contact staan met je (mogelijke) klanten of anderzijds geïnteresseerde personen en altijd zo goed mogelijk reageren op die contacten. Niet de ander afzeiken, hoe onaardig hij ook voor jouw organisatie is. Niet pas na een dag reageren, want sociale media zijn bedoelt voor zo snel mogelijk. Niet sommige mensen negeren, want iedereen wil graag een reactie. NS doet dit helaas allemaal verkeerd. Laatst kreeg ik de volgende dag een reactie over een storing van de vorige dag… Ja, daar schiet ik wat mee op. Wel een goed voorbeeld: als baas van de Giro d’Italia organisatie (één na belangrijkste wielerwedstrijd) reageerde op een vraag van mij.

Als tweede is het heel belangrijk om zélf op zoek te gaan naar je (mogelijke) klanten of anderzijds geïnteresseerde personen. Zorg dat jij het initiatief neemt voor contact, want dat zorgt voor extra binding, heel veel extra binding! En dat doet NS wel goed. Het is niet dat ik het alleen over NS wil hebben, maar ik weet dat zij zelf op zoek gaan naar tweet met iets van NS. Of nog beter: mij op één of andere manier vinden en mijn tweet retweeten, zoals Dirk Poot, de partijleider van de Piratenpartij, deed. En in dezelfde categorie: als bedrijfsleider van Buurtzorg mij een compliment geven.JosDeBlok

En als laatste is het belangrijk om sociale media te gebruiken voor meer dingen dan alleen om te reageren op mensen. Zorg dat je alle mensen die op jouw account kijken iets extra’s bied boven mensen die gewoon op je website kijken. Vertel ze over een nieuwe feature, over hoe je op de politiek aan het inpraten bent, doe ergens live verslag van, enzovoort. Zolang je maar zorgt dat het geen simpele verspreiding is van alles wat als nieuws op je website staat, want dan kijken mensen wel op je website.

Dit bericht is geplaatst in de categorie Beta met de tag . Bookmark de permalink.

1 Reactie op Hoe je als organisatie met sociale media moet omgaan

  1. Esra zegt:

    Ik word gevolgd door de Bijenkorf sinds ik ze aan het afzeiken was op Twitter. Ze zeiden dat ze het jammer vond dat ik er zo over dacht. Maarja hielp in dit geval niet, mijn mening is nog hetzelfde 😛

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *