De doenbare manier van sporten voor iedereen

Het trainingsschema bestaat uit twee onderdelen: trainen en meer bewegen, aldus de documentaire van Focus.

Trainen
Drie keer per week deze training: 2 minuten rustig fietsen, 20 seconden sprinten (zo hard mogelijk), 2 minuten rustig fietsen, 20 seconden sprinten, 2 minuten rustig fietsen, 20 seconden sprinten, 2 minuten rustig fietsen. Totale tijd: 9 minuten per keer, 27 minuten per week. Voordelen: je insulinegevoeligheid gaat omhoog, waardoor je een kleinere kans hebt op type 2 diabetes. Bij de proefpersoon cq. documentairemaker was hij gestegen met 23 procent na 4 weken! En grote kans dat je conditie ook beter wordt doordat je VO2-max wordt verhoogd (een getal die zegt hoeveel zuurstof je kan opnemen), maar bij ongeveer 20% van de mensen is dat niet het geval, dus dat is geen garantie. Gemiddeld gezien gaat iemand er 10% van vooruit na 4 weken, jammer genoeg was de documentairemaker een geval die er niet op vooruit ging. De wetenschapper wist dit al, want via een DNA-test had hij dit vooraf kunnen vaststellen. Hij kan dus met één DNA-test zien of je op deze manier van trainen reageert als het gaat om je conditie (je insulinegevoeligheid wordt sowieso verbeterd), en in de toekomst zal dat ook met andere manieren van training gebeuren. De toekomst zal dus zorgen voor een DNA-test die je vertelt welke soort training je moet doen.

Waarom zo’n korte training werkt? In die 9 minuten, of beter gezegd in die ene minuut van sprinten, wordt een hoop glycogeen (energie in de spieren) verbrand, waardoor je lichaam aan de slag gaat met nieuw glycogeen erin stoppen. Overigens deden ze het in de documentaire op een hometrainer en hebben ze het niet over andere manieren gehad, maar ik neem aan dat het ook al hardlopend of al zwemmend kan.

Meer bewegen
Deze is eigenlijk nog makkelijker dan de vorige. Bij de vorige word je moe, maar met deze kan je niet moe worden. De bedoeling is om niet te zweten, maar wel meer te bewegen gedurende de dag. En het meest simpele is dat je moet proberen zo min mogelijk te zitten, want zitten is het slechtste. Het is beter om meer te bewegen zonder echt te sporten dan de hele dag door te zitten en ‘s avonds te sporten!

Het plan: loop trappen op, ga rondlopen als je belt, sta in de trein, kijk een keer staand tv, vergader al wandelend, ga op de fiets in plaats van de auto, als je op het perron wacht op de trein kan je ook heen en weer lopen, wandel tijdens het WhatsAppen, enzovoort. Als je zit, sta op als het kan. Als je staat, ga wandelen als het kan. Zo moeilijk is dat niet. En je bent past echt goed bezig als je ‘s avonds pijn hebt aan je voeten. De proefpersoon zat vrij veel dus bij hem is de verandering fenomenaal: hij verbrandde 500 calorieën per dag extra! Misschien is het bij de gemiddelde mens wel 250 (ze hebben geen getal genoemd), maar dat is nog veel om elke dag meer te verbranden zonder echt veel moeite te doen.

De laatste tip is overigens het belangrijkste: als je plezier hebt in sporten, moet je vooral niet stoppen met sporten omdat je denkt dat meer bewegen effectiever is. Bewegen door de dag door én nog extra sporten is natuurlijk nog effectiever. Het meer bewegen is vooral bedoelt voor mensen die geen plezier hebben in sporten, omdat meer bewegen niet aanvoelt als sporten.

Dit heb ik natuurlijk niet allemaal zelf bedacht. Ik heb het uit een documentaire van Focus: Hoeveel moet je bewegen? Deze is nog te zien op Uitzending Gemist tot aankomende zondag.

Dit bericht is geplaatst in de categorie Atletiek met de tag . Bookmark de permalink.

9 Reacties op De doenbare manier van sporten voor iedereen

  1. Nummer één gaat mij redelijk lukken denk ik! (Ik weet eigenlijk niet zo goed of ik kan sprinten op de fiets, doe ik nooit.)
    Nummer twee wordt hem niet. Maar is voor ‘gezonde’ mensen zeker wel een aanrader!

  2. Esra zegt:

    Dat sprintgedoe is ook goed voor je geheugen! Het activeert je cellen om zich te gaan vermenigvuldigen, met primair doel: spiermassa aanmaken en adertjes om de boel te doorbloeden. Maar ook je hersencellen worden getriggerd om te gaan delen, waardoor je meer nieuwe geheugencellen aanmaakt.

  3. Esra zegt:

    oh god en heb ik de aders niet eens vasculair genoemd!

  4. Lauradenkt zegt:

    Bedankt voor de tip, ik vond de documentaire erg interessant!

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *