Handig zo’n omroepinstallatie

Eergisteren ging ik met de trein. In de vakantie gebeurd dat niet eens zo vaak meer, maar toch heb ik weer iets meegemaakt dat alleen bij de NS kan gebeuren.

De trein was op tijd. Ik stapte op tijd in. De deuren gingen op tijd dicht. Het was 14:40, het moment dat de trein weg moest gaan en er gebeurde niets.
14:41 nog niets.
14:45 er komen opeens twee mensen over het perron langslopen van voorin de trein naar achter: de conducteur en de machinist. Ze haasten zich. Ik merk gelijk dat er iets aan de hand is. Ik denk: “zal vast iets met de motor zijn”.
14:46 alle geluiden van de trein komen langs: apparaten gaan uit, anderen gaan aan. Conclusie: de trein wordt opnieuw opgestart. Dat heb ik al een keer eerder meegemaakt en toen duurde het 20 minuten voordat we weer weg waren! Terwijl ze via de omroepinstallatie destijds omriepen dat het hoogstens een paar minuten zou duren…
14:47 de twee mannen, oftewel de conducteur en de machinist, komen langslopen de andere kant op. Weer gehaast.
14:50 de hele trein staat opeens uit, behalve de informatiebalk die zegt hoe laat de trein op alle stations is. Er staat dat hij 14:49 op Gouda is, maar dat is het al geweest en daar is de trein nog laaaang niet. Handig zo’n informatiebalk.
14:54 de machinist komt door de trein heen lopen en blijft aan het einde van de coupé voor mij staan, waar hij een aantal dingen doet.
14:57 de machinist loopt gehaast langs en zegt dat er problemen zijn, terwijl hij aan de telefoon is, vast aan het bellen met zijn vrouw of vriendin (nee hoor, het zal wel de NS klantenservice zijn geweest, daarom duurde het zo lang).
14:58 de conducteur loopt gehaast via het perron naar achteren.
14:59 de conducteur en machinist lopen weer naar voren. Nog steeds gehaast.
15:00 er stappen twee mensen in die vast 10 minuten te vroeg zijn voor de volgende trein. De conducteur haast zich daarna weer naar achteren via het perron.
15:01 en hij haast zich terug naar voren.
15:02 de trein rijdt opeens, 22 minuten later dan gepland.
15:04 de trein rijdt harder dan normaal, al weet ik niet hoe hard precies want dat was niet te zien in de trein (verkeerde trein daarvoor) en mijn app werkte niet.15:10 ik loop naar de voorkant van de trein want de trein komt aan op Gouda.

Eenmaal uitgestapt vraag ik aan de conducteur: “waarom is er niets omgeroepen?” Zijn voorhoofd is bezweet en hij ziet er totaal niet rustig uit, zeg maar gerust heel erg gestressed. Zijn antwoord: “geen idee.” Ik zeg tegen hem: “misschien moeten jullie dan even omroepen wat er aan de hand is, want ik weet het wel ongeveer, de motor is kapot denk ik, maar de rest van de reizigers niet”. Hij zegt: “nou ik heb twee keer een heel lang verhaal vertelt, maar dat is blijkbaar niet aangekomen, had ik ook al van anderen gehoord. Maar bedankt voor je tip.” Als hij twee keer een heel verhaal heeft vertelt, waarom zegt hij dat dan niet als antwoord op mijn eerste vraag? Als de omroepinstallatie het niet doet, waarom komt hij dan niet door de trein gelopen als de trein eenmaal rijdt? Allebei zijn het vragen die mij doen twijfelen aan of de conducteur en de machinist wel echt goed hun werk hebben gedaan. Juist op een moment van vertraging moeten ze zich het beste gedragen, want de vertraging is het vervelendste voor reizigers. En dat deden deze dus niet.

Wat hadden ze wel moeten doen? 1) Zorgen dat iedereen in de trein weet wat er aan de hand is. Als het daardoor een minuut langer duurt, geen probleem. 2) Houd mensen op de hoogte van het probleem. Als het daardoor een minuut langer duurt, geen probleem. 3) Vraag mensen in de trein om de boodschap te verspreiden als je er zelf geen tijd voor hebt! Mensen zijn echt wel behulpzaam in dit soort situaties, ze kunnen toch niets anders doen dan wachten. 4) Vertel mensen achteraf of het probleem kan terugkomen of niet. Deze conducteur en machinist hebben geen van vieren gedaan, terwijl het volgens mij toch echt niet zo ingewikkeld is.

Dit bericht is geplaatst in de categorie Kritiek met de tag . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *