Het belangrijkste aan trainen

Op dit moment zijn er best veel bloggers bezig met één of ander loopschema. Jammer genoeg benadrukken die loopschema’s niet wat het belangrijkste is aan trainen. De loopschema’s zijn op zo’n manier gemaakt dat zoveel mogelijk mensen het leuk lijkt. En het is nou eenmaal niet plezierig om eerst een warming-up te moeten doen en achteraf ook nog eens een cooling-down. Toch is dat heel belangrijk, echt heel belangrijk, voor twee dingen: ter voorkoming van blessures en voor een beter herstel.

Toen ik nog aan atletiek deed, duurde een training anderhalf uur. Daarvan waren we een half uur bezig met de warming-up en een kwartier met de cooling-down, dat is dus de helft van de training! Dat is wel wat overdreven en kwam vooral doordat we ook lenigheids- en stabiliteitsoefeningen deden en soms wat krachttraining. Toch geeft het wel aan hoe belangrijk de warming-up en de cooling-down zijn.

Als je tien minuten bezig bent met de warming-up en tien minuten met de cooling-down, voorkom je al een hele hoop en herstel je al een stuk beter. Neem als leidraad vijf minuten je spieren warm maken, daarna vijf minuten stretchen en bij een cooling-down hetzelfde (maar dan je spieren ‘koud’ maken). Je spieren maak je warm (of ‘koud’) door zo langzaam mogelijk te dribbelen, amper sneller dan wandelen. Het verschil tussen wandelen en dribbelen is dat je dezelfde beweging met dribbelen maakt als dat je met hardlopen maakt, terwijl wandelen een andere beweging is. Bij het stretchen zijn de spiergroepen die je gebruikt het belangrijkste, dus vergeet bij hardlopen bijvoorbeeld ook niet je armen en schouders los te gooien (hoewel dat eigenlijk niet echt stretchen is…), vooral niet als je daar een keer last van hebt.

Als je nog niet vijf minuten aan één stuk kan hardlopen, kan je het in stukjes opdelen. Of je doet op een andere manier de warming-up, zoals met touwtje springen, de trap op rennen om spullen te halen of fietsen naar de plek waar je wil hardlopen. Daar gebruik je echter wel andere spiergroepen bij, dus dan is het heel belangrijk om het eerste stuk dat je hardloopt niet te snel te beginnen. (Sowieso is dat leuker, want als je kan versnellen, voel je je achteraf beter dan wanneer je steeds langzamer gaat doordat je te hard bent begonnen.)

Mijn positieve ervaringen met een warming-up en cooling-down opgesomd:

  • Een trainer van mijn atletiekvereniging heeft een keer een spier gescheurd doordat hij bij speerwerpen vijf meter aanliep en afzette zónder warming-up.
  • Als ik geen warming-up doe, kom ik letterlijk niet vooruit: qua snelheid én qua gevoel.
  • Als ik geen cooling-down doe, heb ik de volgende dag sowieso spierpijn. Als ik wel een cooling-down doe, heb ik de volgende dag alleen spierpijn als ik héél diep ben gegaan.
  • Wielrenners gaan niet voor hun plezier vóór een rit van 5 uur infietsen en ná een rit van 5 uur uitfietsen. En hun trainers zullen er echt wel verstand van hebben.
Dit bericht is geplaatst in de categorie Atletiek met de tag . Bookmark de permalink.

3 Reacties op Het belangrijkste aan trainen

  1. Esra zegt:

    Met skeeleren doe ik dat eigenlijk nooit. Met schaatsen daarentegen altijd en dat is ook belangrijk want dan wordt er veel gesprint!

  2. Iris zegt:

    Goede blog!
    Ik doe nooit een warming-up als ik ga hardlopen, stom he. Je atletiekverhaal is herkenbaar, toen ik nog fanatiek atleet was (haha) waren we ook lang bezig met de warming-up. Toch maar eens meer tijd nemen om mn spieren op te warmen (en af te laten koelen) voor het lopen.

    Ik ga je volgen. Zou het leuk vinden als je ook eens een kijkje bij mij zou nemen!

    Iris.

    • Renze zegt:

      Heel stom ja 😉 maar aangezien je één van de velen bent, valt het eigenlijk ook nog wel mee, het is alleen niet erg handig.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *