Het nadeel van heel veel sporten

De laatste tijd sport ik best wel heel erg veel: vorige maand heb ik natuurlijk 1200km gefietst en deze maand ben ik zowat met dezelfde hoeveelheid aan het doorgaan (wel íets minder). Waarom? Ik wil mijn basisconditie terug die ik vroeger had toen ik nog het hele jaar door atletiek deed. Aanpak: nu veel sporten, deze winter rustig aan doen (in plaats van drie á vier keer per week sporten proberen twee keer te sporten als het weer het toelaat) en dan heb ik hopelijk vanaf volgend jaar door regelmatig te sporten (twee á drie keer per week) het niveau dat ik vroeger had.

Het essentiële onderdeel is nu veel trainen, omdat ik boven het niveau moet komen dat ik vroeger had zodat ik deze winter ‘slechter’ kan worden. Alleen heb ik zoveel getraind dat het een beetje lastig is met eten, want ik moet heeeeeel veel eten. Heeeeeel veel. Daar ben ik sowieso al niet goed in, maar omdat ik het nu echt nodig heb (anders val ik een keer van mijn fiets af en dat wil ik niet), doe ik heel erg mijn best en het lukt aardig goed. Nu komt het nadeel: ik eet zoveel dat mijn metabolisme overhoop ligt. Als ik op de fiets zit, eet ik elk half uur iets (mueslireep, ontbijtkoek, dat soort dingen). De ochtend voordat ik lang ga fietsen (3 uur of langer) moet ik extra eten omdat ik op de fiets niet genoeg kan eten om bij te houden wat ik verbrand én ik tijdens mijn ontbijt niet genoeg kan eten (dat kan ik gewoon niet, ligt dus aan mij). Dus de ochtenden voordat ik lang op de fiets zit, eet ik ook elk half uur wat na mijn ontbijt.

Mijn metabolisme ligt nu zo overhoop dat mijn hongergevoel er zo’n beetje constant is, behalve als ik zoveel eet als dat ik doe voor een lange tocht of tijdens het fietsen (en de eerste twee uur nadat ik wakker ben worden, want dan werkt mijn metabolisme nog niet). Oftewel: ik heb zo’n beetje de hele dag door honger en ik kan je vertellen dat dat niet erg handig is. Gelukkig ben ik vrij goed in het negeren van een hongergevoel, maar het ‘gevaar’ is dat ik per ongeluk één of twee maaltijden oversla omdat ik het negeer. Ik zou bijna moeten gaan bijhouden wanneer ik gegeten heb zodat ik niet te weinig eet (en niet teveel)…

Maar goed, ik mag eigenlijk niet zeuren, want het is mijn eigen keus, mijn eigen wil, het werkt (ik heb nog nooit zo hard gefietst als ik nu doe!) én ik voel me nu een beetje een echte wielrenner. Alhoewel… Die eten zo ongelofelijk veel dat ik dat niet eens in twee dagen op krijg én ze fietsen twee keer zo lang per keer én ze fietsen twee keer zo vaak. Maar het gevoel is er in ieder geval een beetje.

Dit bericht is geplaatst in de categorie Wielrennen. Bookmark de permalink.

3 Reacties op Het nadeel van heel veel sporten

  1. Lauradenkt zegt:

    Nu ben ik wel benieuwd hoeveel je dan precies eet.

  2. Hihi, ja daar ben ik ook wel benieuwd naar!

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *