Veel docenten vinden zichzelf té geweldig

Docenten zijn over het algemeen hele goede mensen: ze offeren hun eigen toekomst op om de toekomst van anderen beter te maken, want als docent kan je nou eenmaal minder bereiken dan wanneer je geen docent wordt. Met andere woorden: docenten worden naar wat ze kunnen onderbetaald en al helemaal ondergewaardeerd. Aan de andere kant denken de meeste docenten wel dat ze boven iedereen staan aan wie ze wat leren. Zowel op de middelbare school als op de universiteit, en aangezien ik nergens anders op heb gezeten, kan ik alleen over deze twee oordelen.

Wat doen ze dan? Als je ze een keer wil verbeteren als iets op het bord verkeerd staat, draaien ze zich snel om, verbeteren het op het bord en gaan weer verder met de les/het college zonder bedankt te zeggen. Als je ze vraagt om een tweede keer uitleg, kijken ze je aan alsof je dom bent omdat je het de eerste keer niet snapte. Als je ze vraagt om een antwoord van je te bekijken, of als ze iets nakijken, geven ze commentaar op een veel hoger niveau dan dat jij gehad hebt (namelijk op hun eigen niveau). Als je het een keer écht beter weet dan ze, doen ze alsof je het fout hebt want zij zijn docent dus zij weten het altijd beter. Als je achteraf in evaluaties kritiek op ze hebt, negeren ze het want zij zijn docent dus zij weten het altijd beter. Als de helft van de groep achteraf in evaluaties kritiek geeft, zeggen ze dat het beeld gevarieerd is en veranderen ze het jaar erna niets.

Voor mij doet een écht goede docent niet alsof hij beter is dan de student of leerling. Een écht goede docent doet alsof het enige verschil tussen hem en de rest in de zaal is dat hij de andere kant op kijkt. Het machtsverschil dat de meeste docenten willen laten zien, heeft in ieder geval voor mij geen enkele invloed op hoe goed ik iets leer. Ik kan net zo goed iets leren van iemand met even veel ‘macht’ als mijzelf.

Dit bericht is geplaatst in de categorie Kritiek met de tag . Bookmark de permalink.

3 Reacties op Veel docenten vinden zichzelf té geweldig

  1. Esra zegt:

    Dan heb ik het best prima gedaan toen ik Examentraining gaf. Als je maar een paar jaar ouder (of in een enkel geval zelfs jonger) bent dan je leerlingen voel je je niet echt een meerdere haha. Al moet je natuurlijk wel het gezag nemen op bepaalde punten, want anders verlies je de controle over de klas.

  2. Laura zegt:

    “Ze offeren hun eigen toekomst op om de toekomst van anderen beter te maken, want als docent kan je nou eenmaal minder bereiken dan wanneer je geen docent wordt.” < eh? Dat hangt er van af van je bereiken noemt?
    Op de middelbare heb ik ontzettend goede docenten gehad. En op de uni is het meer 'ik vertel twee uur en jullie luisteren'. De zalen zijn sowieso te vol voor vragen. De stof trouwens ook te simpel.

    • Renze zegt:

      Met bereiken bedoel ik twee dingen. hoeveel je de wereld kan bereiken. Als eerste de ‘standaard’: zoveel mogelijk geld verdienen, zo hoog mogelijke functie bekleden, enzovoort. Als tweede de ‘niet-standaard’: door docent te zijn, bereik je altijd hetzelfde soort publiek en dat is niet waarmee je het meeste kan bereiken, hoe je bereiken ook ziet. Dat betekent niet dat ik vind dat docenten laag zijn ofzo hè, sterker nog: ik heb respect voor elke docent (totdat ze het zelf verpesten) :)

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *