Ik ben geen computerproblemenvraagbaak

Ik heb hier al eens over geblogd, maar dat is al lang geleden (bijna twee jaar), dus wordt het tijd om de boodschap opnieuw over te brengen!

Ik weet bijna niets van standaard computerproblemen. Niet veel meer dan een gemiddeld persoon en ik weet alleen meer op de gebieden dat ik problemen heb gehad, omdat ik die problemen heb opgelost doordat ik Google heb gebruikt. Ik weet bijna niets van Windows. Ik weet alleen dingen die ik zelf gebruik van programma’s die ik zelf gebruik op de manieren dat ik ze zelf gebruik. Google weet de rest. Ik weet helemaal niets van alles van Apple, van Linux of van andere nog minder voorkomende besturingssystemen. Ik weet niets van smartphones en apps behalve wat ik zelf gebruik, maar dat is héél weinig. Ik weet bijna niets van specificaties van computers. Op deze manier kan ik nog een tijdje doorgaan.

Waar ik wel wat vanaf weet? Daar kan ik een hele lange lijst van maken, maar gegarandeerd dat je nooit vragen hebt op dat gebied. Bijvoorbeeld: op wat voor manieren je het beste een programma kan schrijven in een bepaalde programmeertaal. Geen enkel persoon die niet informatica studeert of heeft gestudeerd zal dat ooit willen weten, en die mensen stellen mij nooit een vraag.

Ik ben geen vraagbaak voor al jouw computerproblemen. Heel misschien als je het lief vraagt of als ik om je geef dat ik dán je vraag beantwoord (note: wel nog even verder lezen). Er is een grotere kans dat ik je help als je het op Twitter zet en mij niet persoonlijk iets vraagt, want dan doe ik het uit de goedheid van mijn hart in plaats van dat jij het van mij vraagt (en het daarmee eigenlijk eist). Ik ben al helemaal geen vraagbaak voor de computerproblemen van een kennis van jou. Ik ben geen hulpmiddel dat ingezet kan worden om zomaar iets op te lossen.

Zoals ik al in die vorige blog heb neergezet: gebruik de help-optie van het programma dat niet werkt. Lees de handleiding. Gebruik Google (uitgebreid! Niet alleen de eerste optie en niet alleen de eerste zoekterm! Ik los ook geen problemen op door één keer iets in Google in te tikken en het eerste resultaat te bekijken!). Als dit allemaal je probleem niet direct heeft opgelost, probeer het dan nogmaals op te lossen met de informatie en kennis die je nu hebt vergaard. Werkt het dan nog steeds niet? Vraag het dan op een hele aardige manier en verwacht niet dat ik het probleem oplos en al helemaal niet dat ik er langer dan een kwartier naar kijk (wat al best lang is, vind ik). En anders: helaas, pech gehad. Soms blijf je met problemen zitten die je niet kan oplossen. Meer geluk de volgende keer!

En oh ja, dit irriteert mij, voor als dat nog niet te merken was. Voor de rest ben ik een heel aardig persoon hoor!

Dit bericht is geplaatst in de categorie Persoonlijk met de tag . Bookmark de permalink.

2 Reacties op Ik ben geen computerproblemenvraagbaak

  1. Esra zegt:

    Hahaa. Wel terecht. Al profileer je je hier wel als een expert op sommige gebieden (meer van licenties, privacy, dat soort dingen als het om bloggen gaat). Vind je het ook vervelend om daar vragen over te krijgen?

    • Renze zegt:

      Nee maar dan vraag ik er zelf om, dat is een deel van bloggen hè 😛 en dat gaat niet echt over computers, maar meer over metazaken die met computers te maken hebben. Maar zelfs over dat soort dingen krijg ik nooit vragen buiten mijn blog om.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *