Reclame op je blog

Reclame kan op een hele hoop verschillende manieren verschijnen op je blog: als banner, als advertorial, als ‘partner’ of op een andere manier als advertentie. Elke vorm van reclame moet voldoen aan dezelfde regels, het maakt daarbij niet uit op wat voor manier er reclame gemaakt wordt.

Als eerste moet reclame duidelijk herkenbaar zijn als reclame. Hoewel ergens tussen de regels door vermelden dat het reclame is misschien goed genoeg zou zijn, is het in mijn ogen in dat geval niet duidelijk herkenbaar. Hetzelfde geldt voor een categorie of tag die ‘advertorial’ of iets dergelijks heet en onder de blog staat. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die over dat soort dingen heen lezen en het is juist essentieel dat de lezer weet of er betaald is voor iets of niet. Oftewel: zet bovenaan de reclame of zelfs in de titel dat het tegen betaling is verschenen.

Daarnaast moet uit de reclame duidelijk worden wat de identiteit is van de betalende partij. Dit kan in de vorm van een link naar de website van de betalende partij, of door de naam te noemen van de betalende partij. Zolang het maar duidelijk is wie er betaalt heeft.

Indien je niet aan deze twee eisen voldoet, ben je bezig met een oneerlijke handelspraktijk. De Consumentenautoriteit kan je een boete opleggen als zij zien dat jij dit doet, maar een concurrent kan ook een proces starten tegen jouw oneerlijke handelspraktijk.

Je komt echter in een grijs gebied als producten gratis opgestuurd krijgt of als je betaald krijgt om iets te schrijven zonder dat de uitkomst vast ligt (dus zonder gegarandeerde positieve ondertoon). Op een manier word je dan wel betaald en de vraag is hoe objectief je kan blijven als het voor jou voordeel geeft. In mijn ogen kan je in zulke gevallen het beste op safe spelen en letterlijk zeggen hoe de situatie is. De kans is klein dat het nadelige gevolgen heeft als je dat niet doet, maar er is – zeker in mijn ogen – ook nog een belangrijk moreel aspect: eerlijkheid, en tegenover je lezers kan dat in geen geval kwaad.

Bron: ICTRecht

Dit bericht is geplaatst in de categorie Beta met de tag . Bookmark de permalink.

4 Reacties op Reclame op je blog

  1. Daan zegt:

    Ik blog niet commercieel, dus tenzij WordPress opeens besluit reclames in blogs te gooien, zul je ze bij mij niet tegenkomen!

    • Renze zegt:

      Als zij dat gaan doen – wat ze overigens al doen als je je website bij hun host – zijn zij er verantwoordelijk voor, gelukkig maar :)

  2. Sharp Ben zegt:

    Er zijn veel lezers die over van alles heen lezen. Niet alleen reclame!

    Ik stel ook vast dat ik vaak aarzel om het expliciet over producten, diensten en merken te hebben, omdat ik bang ben dat lezers het als reclame of propaganda gaan zien. Wat niet het geval is! Ik schrijf erover omdat ik het product in kwestie zelf gebruikt heb (en er tevreden over ben).

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *