Wat er gebeurt als ik mijn fiets probeer te repareren

Er is regelmatig iets mis met mijn fiets, dat krijg je nou eenmaal als je er veel op fietst. En om nou elke keer naar een fietsenmaker te gaan en ervoor te betalen, nee, dat vind ik teveel van het goede. Dus ben ik ooit begonnen met alles aan mijn fiets zelf repareren als ik het kan. Het probleem is alleen: ik had helemaal geen verstand van hoe je een fiets moet repareren. En dus gaat er elke keer wel wat mis.

Neem als voorbeeld mijn versnellingen: ik heb vooraan (bij je trapper) drie bladen en het gebeurd regelmatig dat daar iets niet meer helemaal goed staat, waardoor ik constant getik hoor. Buiten dat dat heel erg vervelend is en dat het niet efficiënt is (en ik moet natuurlijk zo hard mogelijk fietsen!), is het ook nog eens slecht voor de ketting en voor het onderdeel waar het tegenaan komt. Dus dan probeer ik het te repareren door aan een schroefje te draaien of door iets anders ingewikkelders te doen. Vervolgens test ik uit of ik het getik nog hoor. Om er dan achter te komen dat ik nu niet alleen getik hoor, maar dat ik helemaal niet meer kan komen op één van de drie bladen. Of ik kom er dan achter dat ik bij andere versnellingen getik hoor. Of er gaat iets anders mis.

Ander voorbeeld: ik heb laatst nieuwe remblokjes gekocht, want mijn oude waren versleten. Remmen kan je open en dicht zetten op een racefiets zonder gereedschap. Je kan dus stellen hoe sterk je remt, bijvoorbeeld net voor een afdaling (het kan zelfs vanop de fiets). Mijn nieuwe remblokjes waren echter zo groot dat ze even dicht tegen mijn wiel zaten als hij open stond in vergelijking met mijn oude remblokjes als hij dicht stond. Oftewel: ik kon de remblokjes niet meer verder van mijn wiel af zetten. En dat moet wel kunnen, want door je remblokjes van je wiel te halen, kan je ook je wiel eruit halen (je band moet immers tussen je remblokjes door en dat gaat niet als er bijna geen ruimte is bij de velg, want de band zelf is breder dan de velg).

Uiteindelijk als ik erachter kom wat het nieuwe probleem veroorzaakt en daarna als ik weet hoe ik het kan oplossen, ben ik weer een tijdje verder. Soms geef ik het ook op omdat ik gewoon niet snap wat ik verkeerd doe, maar als ik dan de volgende keer weer wil gaan fietsen, moet ik het toch alsnog oplossen. Dat is niet erg praktisch. En soms denk ik dat ik het opgelost heb, maar als ik dan eenmaal de keer erna aan het fietsen ben, blijkt het toch niet opgelost te zijn. Dus toen heb ik de regel bedacht: nooit meer iets veranderen in de laatste week voordat ik met anderen ga fietsen. Sindsdien is het altijd precies in die laatste week dat het net niet allemaal meer perfect staat… Dilemma’s van het leven.

Dit bericht is geplaatst in de categorie Wielrennen. Bookmark de permalink.

2 Reacties op Wat er gebeurt als ik mijn fiets probeer te repareren

  1. Je bent al een stuk verder dan ik. Het lukte mij de laatste keer niet eens om mijn band te plakken! Of nou ja, eigenlijk om de buitenband er weer goed op te krijgen. Het lukte mijn vader overigens ook niet, dus het lag wel een beetje aan mijn band.

    • Renze zegt:

      De buitenband erop krijgen is ook het lastigste van een band plakken :p dat ligt ook heel erg aan de band. Vroeger had ik banden waar ik super veel moeite voor moet doen, maar sinds ik nieuwe heb, hoef ik amper kracht te zetten. Alleen dat weet je natuurlijk niet als je buitenbanden koopt of een nieuwe fiets met buitenbanden erop.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *