Geen storm van NS-omroepberichten

Het heeft vandaag gestormd, dat is denk ik iedereen opgevallen. Ik moest van mijn ouders naar mijn universiteit (en daarna naar mijn eigen huis), dus dat was niet zo handig gepland. Als ik alleen de trein meereken, zou ik er 1h37 over doen. Dat is best te doen.

Op het station in het dorp waar mijn ouders woonde, zag ik de sprinter al twee minuten te laat binnenkomen. Voordat de trein mijn station bereikte, was er omgeroepen dat er een storing was bij Amsterdam en dat hij misschien niet verder zou rijden. Dat werd nog een keer omgeroepen voordat ik op het volgende station aankwam (Gouda). Op deze manier door de conducteur: “ik weet niet tot waar we kunnen rijden, maar dat zien we vanzelf wel”. Op en top communicatie.

Op Gouda wilde ik de intercity hebben van :27 die uit Den Haag Centraal komt. De sprinter uit Den Haag Centraal van :22 had 5 minuten vertraging, dus ik ging al uit van wat vertraging, maar dat maakte niet zoveel uit. Uiteindelijk was die sprinter maar 2 minuten te laat weg, een wonder. Om :32 was de intercity er echter nog steeds niet. Er was niets omgeroepen. Er was niets veranderd op de borden. Toen ik de keer daarna op de borden keek, was hij opeens verdwenen. De intercity om :34 náár Den Haag Centraal was echter verschenen – die zou oorspronkelijk niet rijden maar nu opeens weer wel. Dus ik dacht: “één plus één is twee, die trein rijdt weer terug naar Den Haag”. Om :36 was er echter nog geen enkele trein verschenen. Pas om :37 kwam er een trein aan rijden, en verrek, hij ging tóch naar Utrecht! Uiteindelijk kwam er ook nog een intercity die naar Den Haag Centraal ging. Geen idee wat er is misgegaan maar het liep in ieder geval verre van goed. In de trein werd er ook niets gezegd over wat er was misgegaan. Er werd eveneens niets gezegd over alle storingen, terwijl het eindpunt van de trein Utrecht was en iedereen dus op zijn eindbestemming was óf moest overstappen (zoals ik).

Ik had jammer genoeg op mijn telefoon al gezien dat tussen Ede-Wageningen en Arnhem er een boom op het spoor was. Dus kon ik kiezen: ik kon om :08 de intercity naar Den Bosch nemen, om daar over te stappen op de intercity naar Nijmegen. Of ik kon om :23 de intercity naar Ede-Wageningen nemen, vanaf daar de bus naar Arnhem en vanaf daar een trein naar Nijmegen. Qua tijd was het via Den Bosch sneller, máár de intercity naar Den Bosch had 8 minuten vertraging en op Den Bosch is er maar 4 minuten overstaptijd. Dus moest ik daar een half uur wachten en dan zou ik ongeveer even laat op Nijmegen zijn. Mijn gevoel zei eigenlijk dat ik via Ede-Wageningen moest reizen, maar die intercity kwam pas later en dat was dus een extra risico (die naar Den Bosch wist ik zeker dat die er was (al is het dan nog maar de vraag of hij ook echt rijdt)). Uiteindelijk heb ik toch voor de Den Bosch-optie gekozen. Belangrijk om tussendoor aan te geven: ik heb ervoor gekozen. De mensen van NS waren er amper en vooral in de centrale hal – de plek waar je níet moet zijn om in een trein te stappen. Plus de keren dat ik mensen om mij heen iets heb horen vragen, vond ik hun adviezen vooral gericht uit het oogpunt van NS: zo min mogelijk mensen sturen via de bussen van Ede-Wageningen. Terwijl dat eigenlijk sneller is. (Waarom ik het dan niet heb gedaan is de grote vraag.)

Toen ik in de trein naar Den Bosch zat – die precies met 8 minuten vertraging was aangekomen – dacht ik: “misschien valt het allemaal wel mee straks”. Ik kon echter al door hebben dat het niet mee zou vallen. De sprinter naar Breda die om :11 vertrekt, stond er nog om :08 + 8 minuten vertraging (:16 dus). Beide treinen hebben tien minuten naast elkaar gestaan. Mijn intercity had inmiddels 18 minuten vertraging, die sprinter 15. En toch vertrekt de sprinter eerder. Als mijn intercity met 23 minuten vertraging dan eindelijk vertrekt, merk ik al snel dat we achter de sprinter zitten. Vinden jullie het héél gek, mensen van NS? Bovendien reed die sprinter echt langzaam. Wij reden op het hele traject niet harder dan 50km/h. Dat schiet niet op.

Net voor station Culemborg – waar de intercity niet stopt – wordt er opeens iets omgeroepen. De tweede keer sinds ik in die trein zit (de eerste keer was iets van: “we moeten nog een paar minuten wachten” en 10 seconde later gingen de deuren dicht…). Het omroepbericht was amper te verstaan, heel handig, maar de boodschap was aangekomen: hij zou niet verder rijden van Geldermalsen omdat rond Den Bosch geen treinen reden. Geldermalsen is een heel leuk station, not. Voor mij gelukkig meer dan voor de meeste mensen, waarom kom ik zometeen op. Mijn trein ging om :31 weg van Utrecht, zou om :37 in Den Bosch moeten zijn, maar was uiteindelijk om :13 het uur erna in Geldermalsen. Er werd niets omgeroepen over wat alle reizigers moesten doen. Op het station werd helemaal niets omgeroepen behalve dat er storm was en dat er met een aangepaste dienstregeling werd gereden. Met andere woorden: NS communiceerde weer eens niet.

Mijn plan was vervolgens om via Tiel te reizen. Tot Tiel rijdt NS, daarna kon ik met Arriva naar Elst (in Gelderland) en vervolgens met NS naar Nijmegen. Dat duurt laaaang maar het is een vrij betrouwbaar traject. Dus dat deed ik. Ik stapte in een trein die 35 minuten vertraging had en via een omweg naar Tiel moest omdat er een intercity in de weg stond vonden ze. Ik vond van niet, er was ruimte zat en ik had op het andere spoor precies met dezelfde hoeveelheid ruimte een sprinter zien binnenkomen. Maar goed, dat is een detail, het kostte maar een minuut of 5.

Op Tiel kon ik zo in de Arriva trein stappen. Die geen vertraging had. 5 minuten later vertrok ik. Net voor Elst moesten we wachten op… een trein van NS. Dus hij was een paar minuten te laat, maar ach, dat was niet zijn schuld. Daarna stapte ik in een trein van NS die twee minuten te laat was. En toen was ik eindelijk op Nijmegen, met precies 2 uur vertraging terwijl mijn reis maar 1h36 zou moeten duren. Maar goed, vertraging boeit mij minder dan die bar slechte communicatie.

Waarom riepen ze in de sprinter naar Gouda niets om met zekerheid? “Ik weet het niet” is niet echt goed om om te roepen, zeg maar.
Waarom verdween de intercity op Gouda naar Utrecht opens van het bord? En waarom kwam hij wel aanrijden?
Waarom werd er in die trein net voor Utrecht niets omgeroepen over de verstoringen?
Waarom bleef de intercity naar Den Bosch zo lang wachten op Utrecht zónder iets om te roepen?
Waarom werd er net voor Geldermalsen niets omgeroepen aan adviezen?Waarom werd er op Geldermalsen niets omgeroepen aan adviezen?

Blijkbaar is dat allemaal echt heel moeilijk.

Dit bericht is geplaatst in de categorie Kritiek met de tag . Bookmark de permalink.

5 Reacties op Geen storm van NS-omroepberichten

  1. Daan zegt:

    Wat een gedoe. Daar heb ik echt helemaal niets van meegekregen, maandag!

  2. Stom he! Ik heb het niet zo erg meegekregen als jij, maar had toch ook wel een uurtje vertraging door niet opdagende treinen!

    • Renze zegt:

      De vertraging zelf boeit me niet eens zoveel, ik vind het geweldig om te kijken hoe alle andere mensen reageren op zo’n onmacht situatie dat mijn eigen onmacht mij niet meer boeit. En deze keer kwam het stiekem zelfs goed uit, ik had een afspraak gemist en die is dus verplaatst, waardoor ik nog kon afmaken wat ik eigenlijk al af moest hebben.

  3. Esra zegt:

    Het meest irritante is inderdaad als je niet weet waar je aan toe bent…

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *