Voor je eigen lichaam zorgen

Met mijn eetpatroon is het heel belangrijk dat ik goed voor mijn eigen lichaam zorg, want als ik alle doktoren moet geloven, ben ik héél slecht bezig. Ik heb niet echt ergens last van zoals alle doktoren zouden verwachten. Ja, mijn ijzergehalte is vast niet aan de hoge kant, maar dat is iets waar je vanzelf gewend aan raakt als hij nooit hoog is geweest. Ondanks dat ik niet echt ergens last van heb, zorg ik wel zo goed mogelijk voor mijn eigen lichaam, omdat ik weet dat ik wel snel ergens last van zou kunnen krijgen.

Vroeger toen ik nog jong was, stond ik niet echt stil bij goed voor mijn eigen lichaam zorgen. Dus ik at wanneer ik honger had. Aangezien er bijvoorbeeld op verjaardagen vaak niets is dat ik lust, kwam het geregeld voor dat ik hoofdpijn kreeg na een verjaardag omdat ik te weinig gegeten had. Nu zorg ik ervoor dat ik voor een verjaardag genoeg gegeten heb om de hele verjaardag uit te zitten zonder dat ik ergens last van krijg. Het is niet dat ik nu opeens veel meer eet of dat het echt moeilijk is om hier rekening mee te houden, maar het heeft mij wel doen beseffen dat ik snel hoofdpijn krijg als ik te lang niets eet. Als ik wakker word en ik eet niet binnen 2 uur iets, krijg ik gegarandeerd hoofdpijn, of ik nou daarna veel eet of niet. Als ik een uur of 6 achter elkaar niets eet, hetzelfde. Jammer genoeg ben ik niet zo goed in ‘s ochtends iets eten, dus heb ik met mijzelf afgesproken dat ik een kop thee neem met suiker als ik wakker ben. Dan houd ik het weer wat langer vol en hoef ik niet met tegenzin zo snel mogelijk te ontbijten.

Aan de andere kant drink ik voor de rest zo weinig mogelijk thee, want ik doe altijd suiker in mijn thee en dat krijg ik al genoeg binnen op andere manieren. Ik drink thee alleen als ik het nodig heb: ‘s ochtends en als ik ziek ben. Of als ik er een keer heel erg zin in heb, want hoe goed je ook voor jezelf zorgt, af en toe moet je je eigen regels overtreden.

Niet alleen mijn thee bevat veel suiker, maar ook andere dingen die ik lekker vind zoals AA, frisdranken en een mars. Dus die drink en eet ik alleen als ik het nodig heb (voor, tijdens of na het sporten) of als ik er een keer heel erg zin in heb. Op alle andere momenten stop ik zo min mogelijk suiker in mijn lichaam, want daar heb ik al genoeg van.

Wat mijn lichaam helemaal niet binnenkomt, zijn dingen zoals energydrink, alcohol en drugs. Van energydrink staat het echt vast hoe slecht het voor je is. Met alcohol staat het misschien iets minder vast, maar net zoals met drugs raak je de controle kwijt over je lichaam. En dat is ook een manier van niet perfect voor je lichaam zorgen: als je de controle kwijt bent, weet je namelijk niet meer goed wat je doet en kan je dus ook minder voor je lichaam zorgen.

Buiten dit soort standaard dingen zorg ik er ook voor dat ik niet al teveel vet binnenkrijg, oftewel: ongeveer één keer per week friet, af en toe een keer meer mag, maar zeker niet elke week twee keer. En ik zorg er ook voor dat ik niet teveel zout binnenkrijg: chips of andere zoutjes mogen best zo nu en dan, maar zeker niet te vaak. En ik koop ze zeker niet standaard als ik boodschappen ga doen. Met snoep hetzelfde, hoewel ik laatst 1kg wijnballen heb gekocht omdat die súper lekker zijn en het was niet duur (€2,34). Af en toe mijn eigen regels overtreden is juist wat mijn eigen regels doenbaar en leuk maken.

Naast het eten en drinken gedeelte is er nog meer dat ik doe om goed voor mijn eigen lichaam te zorgen. Regelmatig bewegen sowieso, en dan niet alleen sporten, maar ook zeker niet langer dan een uur achter de computer zitten. Elk uur even wat drinken pakken, naar buiten kijken of naar de wc gaan, zorgt ervoor dat mijn benen in ieder geval niet alleen maar stilzitten. Sowieso is de houding op mijn stoel ook een deel hiervan: constant hetzelfde zitten is niet goed. Je rug niet ondersteunen ook niet. Dus zorg ik ervoor dat mijn rug goed ondersteunt is en probeer ik regelmatig te wisselen van houding.

Maar het áller belangrijkste in goed voor mijn lichaam zorgen, is luisteren naar signalen. Als ik een paar dagen teveel achter de computer heb gezeten, krijg ik last van mijn ogen. En dan ga ik dus zo min mogelijk achter de computer zitten, ook al is het eigenlijk nodig voor school. Mijn lichaam is belangrijker dan een deadline voor school. Als ik ergens last van krijg tijdens het sporten, probeer ik van positie of houding te veranderen om te kijken waar de pijn zit en hoe de pijn zich ontwikkeld. Op het moment dat het echt pijn gaat doen, ga ik sowieso rustiger aan doen en als het moet stop ik met sporten. Als ik voel dat mijn lichaam heel erg moe is, ga ik eerder naar bed, en dan maakt het niet uit wat ik niet afmaak. Ook met dit soort dingen geldt: soms houd ik mij er niet aan omdat ik het niet wil, bijvoorbeeld als ik net een 5km zo hard mogelijk aan het lopen ben en ik krijg na 4km ergens last van.

Dit bericht is geplaatst in de categorie Persoonlijk met de tag . Bookmark de permalink.

9 Reacties op Voor je eigen lichaam zorgen

  1. Daan zegt:

    Wat wordt er dan op verjaardagen voorgeschoteld dat je niet lust? Meestal zijn dat toch dagen met taart en ‘s avonds pizza of frites.

  2. Het is goed om bewust met je lichaam bezig te zijn! :)

  3. Esra zegt:

    Ik let normaal ook heel erg op. Maar nu ik afgevallen ben snoep ik veel meer… en ik kom er niet eens van aan :(

  4. Oh, ik doe tegenwoordig altijd honing in de thee.. beter dan suiker en net zo lekker! :)

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *