De ultieme manier om blaren te voorkomen

Ik heb tijdens het hardlopen hele erge blaren. Vroeger kon ik netaan 5km uitlopen, maar dan had ik wel hele erge blaren en kon ik nog amper gewoon wandelen. Dus ik heb al een hele hoop geprobeerd om te zorgen dat ik langer kan doorlopen zonder blaren, want blaren zijn gewoon niet fijn. Daarvan heb ik maar eens een lijst gemaakt zodat jullie er ook wat mee kunnen.

Stap 1 is zooltjes laten aanmeten. Daardoor kon ik de helft langer lopen (7,5km) met evenveel blaren. Het werkt best goed en het verbetert sowieso je loophouding als het goed is.

Stap 2 is je voeten trainen tegen blaren. Dat betekent: langzaam opbouwen zodat je steeds meer eelt krijgt. En langzaam opbouwen betekent ook dat je niet traint tot je maximale blaar-pijn-grens, want dan moet je weer een aantal dagen wachten totdat je kan trainen, omdat je blaren eerst moeten genezen.

Stap 3 is je voeten zo min mogelijk met zeep wassen. Zeep zorgt ervoor dat de huid zachter wordt en op een zachte huid verschijnen sneller blaren. Bij mij werkt zo min mogelijk met zeep wassen goed, maar op andere plekken heb ik juist gelezen dat op een zachte huid minder snel blaren verschijnen, dus ik weet niet of het voor iedereen hetzelfde is.

Stap 4 is goede, naadloze sokken kopen die het liefst niet heel dun zijn.

Stap 5 is goede sportschoenen kopen. Laat ze ook aanmeten, want iedere voet is anders! Ja, dan ben je meer geld kwijt, maar je hebt ook minder last van blaren (en andere kwaaltjes).

Stap 6 is niet gaan hardlopen in de regen, want dan worden je sokken en schoenen nat en krijg je sneller blaren.

Stap 7 is de belangrijkste: vooraf moet je je voeten op de zwakke plekken dakpansgewijs afplakken met sporttape. Dit werkt echt super goed. Ik heb vandaag 8km hardgelopen en ik heb geen pijnlijke blaren. Dakpansgewijs is heel belangrijk zodat er geen naadjes zitten. Begin zo hoog mogelijk op je voet, zodat het minder snel losgaat als je je sokken aandoet. Sowieso moet je je sokken heel voorzichtig aandoen. De sporttape moet je ook zo goed mogelijk vastdrukken, dus strijk er een paar keer overheen met je vingers. Het liefst ook even wachten totdat je je sokken aandoet.

Nu ik 8km makkelijk heb kunnen uitlopen, kan ik deze maand nog een 10km doen! En toevallig genoeg is dat een doel van mijn lijst, jippie!

Dit bericht is geplaatst in de categorie Atletiek. Bookmark de permalink.

2 Reacties op De ultieme manier om blaren te voorkomen

  1. Esra zegt:

    Heel erg gelukkig heb ik zelden last van blaarvorming. Zelfs niet met blote voeten in mijn schaatsen (maar het scheelt natuurlijk wel enorm dat die schaatsen naar mijn voet gevormd zijn).

    Ik krijg eerder wondjes of dikke plekjes dan blaren. Blijkbaar is mijn huid extreem blaarbestendig 😛

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *