Opletten met meerdere sporten combineren

Ik heb al vaak en op veel verschillende plekken horen langskomen dat mensen altijd moeten opletten als ze sport A doen en vervolgens óók sport B willen doen, of zelfs helemaal willen switchen naar sport B. Dat je héél rustig moet opbouwen als je begint met sporten terwijl je dat eigenlijk nooit doet, spreekt voor zich. En zeker bij hardlopen! Hardlopen is namelijk zwaar voor je lichaam, voor je gewrichten met name, en die zijn dat niet gewend.

Maar een groter gevaar is vanuit de ene sport een andere sport gaan doen. Dan heb je al een conditie. Dan denk je dat je veel meer aankunt dan je lichaam aan kan. En dan gaat het mis. Mijn lichaam is heel gevoelig voor dit soort dingen dus ik merk het snel genoeg, maar niet alle lichamen zijn dat. Sommige lichamen laten pas wat merken als het bijna mis is, of als het al helemaal mis is. En dan is het te laat.

Hoe het dit jaar bij mij gaat: ik doe niet zoveel aan hardlopen, want ik wielrende tweemaal per week bij de studentenwielervereniging (dat is nu gestopt nu het ‘s avonds heel donker is) en daarnaast ook nog af en toe in m’n eentje (als ‘meditatie’, waar ik het in mijn vorige blog over had). Hardlopen schiet er dan al snel bij in. Als ik het dan doe, wil ik gelijk veel, hard, snel en vaak. Tegenwoordig heb ik niet zo’n last meer van blaren, helaas zou ik bijna zeggen. Blaren stoppen mij namelijk tijdens een training. Waar ik nu last van hebt, doet pas pijn ná een training. En dus doe ik teveel tijdens een training.

Mijn heup speelt geregeld op, maar wel op een andere manier als vroeger. Het is nu meer een zwakke plek dan dat ik dezelfde pijn voel als tijdens mijn heupblessure. Andere gewrichten doen pijn. Mijn kuiten doen pijn. Mijn bovenbenen doen pijn. Mijn lichaam roept dat ik te hard heb getraind, terwijl ik echt verre van tot mijn max ga. Mijn conditie is gewoon te goed van wielrennen, maar dat kan mijn lichaam nog niet aan met hardlopen. Mijn warming-up en cooling down zijn méér dan prima, daar ligt het niet aan. Sterker nog: ik doe denk ik meer warming-up en cooling down dan 99 van de 100 hardlopers, omdat ik weet dat als ik het niet doe, ik nog véél meer last krijg.

Mijn hart, mijn longen, mijn mentale kant, mijn wielrenspieren, die kunnen al die inspanningen aan. Maar mijn hardloopspieren – die anders zijn dan wielrenspieren en dat is nooit gelijk tussen twee sporten, ook al voelt dat wel zo – kunnen het niet, die voel ik. Mijn gewrichten ook niet, die train ik amper bij wielrennen, want bij wielrennen kom je niet 100 keer per minuut neer met je volle gewicht op je voet. Mijn voeten zijn mijn hardloopschoenen niet gewend. En dat is allemaal een gevaar. Hier komen blessures snel om de hoek kijken.

Dus echt, begin rustig, heel rustig, voor je gevoel véél te rustig. Bouw het langzaam op. Niet gelijk 4x per week de andere sport doen als je dat gewend bent. Niet gelijk dezelfde intensiteit. Niet gelijk dezelfde lengte van training. Alles rustig aan. En dan, als je je lichaam er langzaamaan aan laat wennen, komt het goed. Maar alleen dan. Of je hebt een wonderlichaam, en geef je dan vooral op voor de wetenschap.

Dit bericht is geplaatst in de categorie Atletiek met de tag . Bookmark de permalink.

2 Reacties op Opletten met meerdere sporten combineren

  1. barry zegt:

    als je veel last hebt van blessures probeer het paleo dieet eens. ik hen nu minder last van mijn gewrchten na het lopen dan dat ik vroeger had toen ik “gewoon” at. een goed uitleg kun je vinden in het boek paleo dit for athleetes van joe friel.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *