Wat is slechter: vet of suiker?

Afgelopen week keek ik de documentaire: ‘Focus: Wat is ongezonder? Suiker of vet?‘. Ik was heel benieuwd, zeker met mijn dieet (bijna alleen maar brood, heel veel suiker, heel veel koolhydraten, relatief weinig vet, nog veel minder eiwitten). Mijn leven lijdt er niet onder: sporten gaat prima, zelfs met weinig eiwitten, hoewel ik wel merk dat mijn spieren niet zo snel groeien – of eerder het idee heb dat dat zo is omdat ik wéét dat ik weinig eiwitten binnen krijg en dat eiwitten nodig zijn bij de aanmaak van spieren. Ik ben niet heel vaak ziek. Alleen heb ik vitaminetekorten, maar ook pas sinds 2 jaar. Dus ik mag niet klagen, al zeggen resultaten uit het verleden natuurlijk niets over de toekomst.

Niet alleen was ik benieuwd, ik was ook bang. Wat als deze documentaire zou zeggen dat ik echt een héél slecht dieet heb? Dan kan ik niet meer verkondigen dat het wel meevalt en dat mijn lichaam eraan gewend is. Toen ging ik de documentaire kijken. En de resultaten waren heel erg verrassend.

Een tweelingbroer die allebei artsen zijn, volgden alle twee een ander dieet. De één een suikerdieet, de ander een vetdieet. Na een maand keken ze naar de resultaten. Die met suiker presteerde beter in testen: sporten ging beter, beslissingen maken ging beter, presteren ging beter. Logisch. Die met vetten zou beter presteren over de lange termijn als het gaat om overleven, maar dat kan je natuurlijk niet zo makkelijk testen. Dat vertelde de documentaire niet, maar is wel een logische aanname. Zelfs voor diabetes kwam diegene met het suikerdieet er beter uit! De resultaten na één maand zeggen natuurlijk niets over de lange termijn, maar toch. Beide broers vielen af. Die met een suikerdieet viel 0.5kg spier en 0.5kg vet af. Die met het vetdieet 2kg spier en 1.5kg vet. Raar, zou je zeggen. Waarom vallen ze af met zulke diëten?

Dat blijkt uit een rattenexperiment en 10 jaar onderzoek. Niet suiker is slecht, niet vet is slecht. Geen enkel voedingsmiddel is heel slecht of heel goed. Niet eens vezels, niet eens goede vetten. Het tegenovergestelde ook niet, suiker is niet heel slecht. Als je ratten heel veel suiker geeft, gaan ze van de rest minder eten. Ze blijven ongeveer even veel eten. Hetzelfde geldt als je ze heel veel vetten geeft. Ze krijgen ongeveer even veel calorieën binnen. Ze komen niet veel aan, ze vallen niet veel af. Gewoon normaal. Wat was er dan aan de hand?

Als je ratten of mensen een combinatie van suiker en vet geeft, dán gaan ze voor de bijl. Het liefste een combinatie van rond de fifty-fifty: even veel suiker als vet. Dan ga je meer eten dan je wil en dan blijf je eten ook al heb je al genoeg gehad. De tweelingbroer ging van een dieet waarin dat verwerkt zat – want dat eten mensen op regelmatige basis normaal gesproken – naar een dieet waarin dat niet verwerkt zat. Dus aten ze minder. Dus vielen ze af.

Als je het heel simpel neerzet, kan je afvallen als je een dieet volgt waarin je twee categorieën van voeding goed met elkaar afwisselt: voedsel met veel vet en voedsel met veel suiker, maar niet gecombineerd. Je vet probeer je dan via ander voedsel binnen te krijgen dan je suiker. Als je dat doet, zou je minder moeten gaan eten en dus gaan afvallen. En buiten die twee categorieën van voeding moet je natuurlijk gezond eten, al ben ik niet de persoon om dat te zeggen. Ik ben wel de persoon om te zeggen dat bewegen echt heel goed helpt. Niet per se sporten, elke dag tweemaal 20 minuten fietsen naar je werk, school of watdanook is ook meer dan prima.

Dus hup hup, aan iedereen die wil afvallen: dit is dé gouden methode, net zoals elke vorige methode ook al heeft gezegd!

Dit bericht is geplaatst in de categorie Random met de tag . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *