Op weg naar de marathon: halve marathon

Mijn eerste tussentijdse doel richting de marathon was toch wel om een halve marathon te lopen. Geen wedstrijd, gewoon voor mijzelf. Een paar weken geleden liep ik al heerlijk 17km zonder problemen en zonder een uitgebreide voorbereiding. Dit weekend liep ik 10km in mijn (hopelijk) marathontempo, met daarna nog 1km hard. En dus dacht ik vandaag, zo na een tijdje met minder sporten doordat ik een paper moest schrijven, laat ik een halve marathon doen!

Gisteren had ik een rondje ontdekt dat precies 6km is. Ik wist al een rondje dat precies 4km was. En beide starten voor mijn flat en ik kan ze zo in elkaar laten overgaan. Dus dat heb ik ook gedaan: beide rondje twee keer geeft 20km, en dan nog iets meer dan een kilometer extra. Eitje. Voor de afwisseling de rondjes omstebeurt lopen. Dan nog even kijken waar precies 1.097,5m van mijn huis vandaan is en klaar!

Zo ging ik ook van start, zonder inlopen of iets dergelijks ter voorkoming van blaren. Wel na veel oefeningen doen, wat ik de laatste jaren altijd doe voor hardlopen. Eerste kilometer ging gelijk al lekker, ik wilde rustig beginnen maar ik begon gewoon te snel! Een paar kilometer later ontdekte ik het zwaarste stuk door de wind (windkracht 4 schuin op kop). Maar ook de paar stukken met wind mee had ik al snel ontdekt: die gingen heerlijk!

Na één rondje van 6km kwam ik terug bij mijn flat, dronk ik wat en was ik een beetje afgeleid. En daarna liep ik per ongeluk weer het rondje van 6km. Niet dat het uitmaakte. Ook het tweede rondje ging lekker. Na 10km had ik 2x 5km in 26:40 gedaan, precies het schema dat ik wilde lopen (5:20min/km, dat is 3h45 op de marathon).

Daarna de eerste keer het rondje van 4km. Mijn blaren begon ik heel lichtjes te voelen en mijn tenen helemaal, maar het ging nog meer dan prima. Mijn lichaam zei dat ik wat sneller kon en dat deed ik ook. Na 15km had ik de laatste 5km in 26:30, 10 seconde onder schema. De tweede keer het rondje van 4km ging ook meer dan prima en ik probeerde steeds meer te versnellen, al is dat lastig na anderhalf uur één tempo. De volgende 5km liep ik in 26:18, 22 seconde onder schema. Meer dan prima!

In het laatste stukje van 1.097,5m liep ik nog eens 13 seconde onder schema, daardoor uiteindelijk 45 seconde sneller gelopen dan mijn plan was (mijn marathontempo). Oftewel: de halve marathon in 1h51’45. Ik ben tevreden! Op naar de nog langere duurtrainingen!

En nu, een paar uur later, voel ik mij eigenlijk meer dan prima. Als super uitgebreid wetenschappelijk experiment heb ik gekeken naar hoeveel kilo ik ben afgevallen: 1.5. Best wat. Het grootste deel is ongetwijfeld water. Als ik het vergelijk met wielrennen valt het reuze mee, daar drink ik zo 1L per uur. Met de marathon houd ik het op een halve liter per uur, dat zou meer dan genoeg moeten zijn.

Dit bericht is geplaatst in de categorie Doelen met de tag . Bookmark de permalink.

1 Reactie op Op weg naar de marathon: halve marathon

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *