Oxxio is drie keer niks

Beste Oxxio,

Ik ben zeer verontwaardigd over hoe jullie omgaan met nieuwe klanten. Laat ik beginnen bij het begin.

Donderdag 2 juli kwam er een colporteur aan de deur. Hij gaf twee opties: of dezelfde prijs als mijn huidige leverancier, of een hogere prijs met laptop van een paar honderd euro. De eerste optie boeide totaal niks, maar misschien was een nieuwe laptop wel handig. En aangezien je toch binnen 14 werkdagen kan opzeggen, heb ik ‘ja’ gezegd. Dat de hogere prijs ervoor zorgde dat je binnen één jaar al de laptop zelf had betaald, vertelde hij er niet bij. Hij zei dat je na 1 jaar er nog steeds veel voordeel van had. Lekkere leugen.

Gelijk dezelfde avond heb ik gebeld en opgezegd. Zo, dat was geregeld.

Ik op vakantie, en daarna kom ik thuis. Paar dagen later krijg ik een mail van Oxxio: ‘geef je meterstanden door’. Ik gelijk bellen: wat is dit nou weer?! Kennelijk waren ze dom geweest om gewoon het nieuwe contract in te laten gaan. Lekker dan. Duurt het 5 werkdagen voordat alles weer rechtgezet kon worden. Krijg ik de dag erna een mail dat mijn huidige contract al is opgezegd. Nog leuker! Dus ik bel bijna elke dag met ze. Nog steeds niks gedaan. Ze kunnen niks sneller regelen. Ze kunnen helemaal niks.

Bel ik op de 4e werkdag omdat het nu toch wel héél erg lang duurt, kan ik geen leidinggevende meer spreken. Dus die zou mij de ochtend erna, vanochtend, terugbellen. Nee, niks van gedaan. Bel ik 5 werkdagen + 1 uur na het eerste gesprek – dus meer dan 5 werkdagen later – is het nog steeds niet geregeld. En wat is het enige dat er voor mij gedaan kan worden? Je raad het al, niks. Want die afdeling is niet te bereiken. Ja dat zou ik ook zeggen ja. En de vrouw die ik aan de telefoon had, zegt opeens dat het 15 werkdagen duurt. Ja nog leuker! Straks gaan jullie nog geld van mijn rekening afschrijven ook!

Dat dit allemaal te bizar voor woorden is, is natuurlijk helemaal duidelijk.

Tijdens het laatste gesprek, werd mij zelfs verteld dat het niet 5 of 15 werkdagen zou duren, maar 5 werkdagen totdat er een mail verstuurd zou worden (ja, 5 werkdagen totdat er een mail verstuurd zou worden! Hoezo 5 werkdagen terwijl ik dit in een half uurtje schrijf?), en dáárna nog 4 tot 6 weken totdat het geregeld zou zijn (4 tot 6 weken! Het contract hebben ze binnen een week in laten gaan (na de wettelijke bedenktermijn), dit duurt dus 6x zo lang!). Het duurt dus gewoon 7 weken voordat ze hun eigen fout kunnen herstellen. Ongelofelijk.

En dan kunnen ze niet eens de garantie geven dat de korting die ik bij mijn huidige contract krijg (10% op variabele leveringskosten stroom & komende 3 jaar 5% extra korting) ook zo blijft, en ook niet eens dat ze het verschil in kosten zouden vergoeden als door hun oorzaak die korting niet terugkomt.

En dan vraag ik in het laatste telefoongesprek aan Richard Larmene of ik de namen mag van alle klantenservicemedewerkers van Oxxio – waar hij er ook één van in – die mij verkeerd (lees: valselijk) hebben voorgelicht, en dan krijg ik die niet eens.

Gelukkig heb ik wel één e-mail ontvangen met genoeg informatie die héél veel zegt. Hieronder staat hij letterlijk geciteerd:

Beste heer Droog,

Naar aanleiding van ons gesprek op 30 juli 2015 sturen wij je zoals afgesproken deze e-mail.

Wij willen je graag bevestigen dat wij binnen enkele dagen de levering terug zullen plaatsen naar je voorgaande leverancier. Hiervoor zullen geen kosten voor in rekening gebracht worden. Wij zullen de melding maken bij je voorgaande leverancier dat de ‘overstap’ onterecht is en zal jouw contract bij hen geheractiveerd worden.

Onze excuses voor het ontstane ongemak.

Hartelijke groet,

Cassie Mans
Medewerker Klantenservice

(30 juli 2015, 15:54, verstuurd vanaf klantenservice@oxxio.nl)

Het gesprek met Richard Larmene heb ik ook per e-mail ontvangen, en zie het verschil:

Beste heer Droog,

Naar aanleiding van ons gesprek 4 augustus 2015 sturen wij je zoals afgesproken deze e-mail.

Wij willen je graag bevestigen het verzoek is ingediend om de levering terug te plaatsen naar je voorgaande leverancier. Hiervoor zullen geen kosten voor in rekening gebracht worden. Wij zullen de melding maken bij je voorgaande leverancier dat de ‘overstap’ onterecht is en daarna zal jouw contract bij hen geheractiveerd worden. Dit proces neemt zo´n vier tot zes weken in beslag.

Onze excuses voor het ontstane ongemak.

Hartelijke groet,

Nicole Geurts
Medewerker Klantenservice

(4 augustus 2015, 12:55, verstuurd vanaf klantenservice@oxxio.nl)

Grappig dat eerst binnen enkele dagen opgelost zou worden en toen opeens zo’n 4 tot 6 weken. Niet eens een garantie dat het binnen 6 weken opgelost zou worden! Wow. Niet normaal dit. Terwijl ik dit bericht schrijf, ben ik in gesprek met Oxxio en mijn huidige leverancier geweest, en het werd echt per minuut erger.

Dus beste Oxxio, aangezien die termijn van een paar dagen al voorbij is en dat een belofte betreft van een klantenservice medewerker van Oxxio, die in haar contract heeft staan dat zij in naam van Oxxio praat, betekent dat dat ik een contract ben aangegaan met jullie dat het binnen enkele dagen zou zijn opgelost. Op 2 juli toen ik het energiecontract opzegde, ben ik ook een contract aangegaan dat jullie dit zouden regelen. Deze twee mondelingen overeenkomsten zijn jullie niet nagekomen. Dat is tweemaal contractbreuk. En dan vergeet ik nog de belofte dat ik vanochtend terug zou worden gebeld. Hoe denken jullie dit op een manier te gaan oplossen die voor mij goed voelt, en hoe langzaam zal dat gaan?

Ik zie jullie reactie met weinig hoop tegemoet gezien de omstandigheden. Ik hoop dat jullie dat begrijpen.

Doei!

Met vriendelijke groet,
Renze Droog

Dit bericht is geplaatst in de categorie Kritiek. Bookmark de permalink.

1 Reactie op Oxxio is drie keer niks

  1. Michaël zegt:

    Goedemiddag Renze,

    Naar aanleiding van je berichten op Twitter, Facebook en hier op je eigen blog, gaan wij graag in op je klacht.

    Allereerst wil ik namens Oxxio nogmaals onze excuses aanbieden voor het feit dat je annulering niet goed is verwerkt. Zoals onze klantenservice al heeft bevestigd, kunnen we zien dat je tijdig hebt geannuleerd.

    Oxxio heeft de levering van gas en stroom op 29 juli 2015 overgenomen van je vorige leverancier. Dit was onterecht. Op 28 juli 2015 heb je hierover contact opgenomen met onze klantenservice. Onze klantenservice heeft een verzoek ingediend bij een afdeling die contact opneemt met andere leveranciers om een ongewenste overname, ongedaan te maken. Dit soort verzoeken worden doorgaans binnen enkele werkdagen opgepakt.

    Als de betreffende afdeling dit soort verzoeken oppakt, kan het nog 4 tot 6 weken duren voordat alles is afgerond. Oxxio moet namelijk eerst contact opnemen met de vorige leverancier. De vorige leverancier moet ons verzoek goedkeuren. Als de leveranciers het eens zijn, dan moet je netbeheerder dit administratief gaan verwerken. Dit hele proces tussen alle partijen, neemt nou eenmaal tijd in beslag.

    Gelet op je berichten begrijp ik dat je het niet eens bent met deze afhandeltermijn. Je eist dat dit per direct wordt opgelost. Hoe graag wij dit ook direct voor je willen oplossen, is dit helaas niet mogelijk.

    Wij willen je vragen om nog even geduld te hebben. Mocht je nog vragen hebben, neem dan gerust contact op met ons via deoxxiomedewerker@oxxio.nl.

    Met vriendelijke groet,

    Michaël
    Oxxio Nederland bv

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *