Bordspel review: Patchwork

Patchwork is een super leuk spel voor twee spelers: het is jij tegen één iemand anders. Patchwork draait om het naaien van een groot stuk stof. Deze kan je maken door kleine stukjes stof te kopen met knopen die je krijgt terwijl je bezig bent. Als je een stukje stof hebt gekocht, moet je hem inpassen op jouw bord. En dat is dus puzzelen geblazen! Uiteindelijk gaat het erom dat je zoveel mogelijk knopen hebt (en elk vakje op jouw bord zonder stukje stof, kost je een paar knopen).

12063664_1066907486682489_4000181507377423640_n

Speluitleg
Als je alle stukken stof in een rondje hebt neergelegd, leg je de startsteen neer direct naast het kleinste stukje stof van 2 bij 1 met de klok mee. De beginnende persoon mag dan één van de eerste drie stukjes stof met de klok mee uitkiezen. Diegene betaalt daar een aantal knopen voor (0 tot 10) en mogelijk staat daar een aantal knopen op.

Een aantal keer in het spel krijg je zoveel knopen als er op je bord liggen: dat is wanneer jouw steen voorbij de knoop is op het gezamenlijke speelbord is. Je gaat vooruit doordat op elk stukje stof ook een aantal tijdstappen gaan. Kan je geen stukje stof kopen? Dan moet je zoveel stappen vooruit dat je één vakje voor de andere speler staat. Daar ontvang je evenveel knopen voor. Als je aan de beurt bent, kan je stukken stof kopen net zolang totdat je de andere speler voorbij bent.

Af en toe liggen er stukjes stof op het gezamenlijke speelbord van 1 bij 1. Deze krijg je als je de eerste bent die voorbij dat stukje stof gaat. En die kleine stukjes stof zijn héél gewild om je puzzel helemaal af en mooi te maken. Daarnaast krijg je een bonus van 7 knopen als je de eerste bent die een vak van 7 bij 7 vol heeft met stukken stof. Aangezien het bord 9 bij 9 is, kan je dat altijd wel halen en moet je dus proberen dat zo snel mogelijk te doen. In het begin dacht ik dat je de bonus pas kreeg bij 9 bij 9, maar dat is praktisch onhaalbaar. Eén keer is het gelukt met iets andere spelregels: door te kijken naar de eerste vier stukje stof in plaats van drie.

Als beide spelers op het laatste vakje zijn aangekomen, is het tellen geblazen. Per leeg vakje op je bord moet je twee knopen betalen. De bonus kan je nu ook pakken. En wie dan het meeste aantal knopen heeft, die wint!

Wat ik er zo leuk aan vind
Een twee speler spel is heel leuk als je gelijkwaardig bent met spellen. En deze is extra leuk door het thema: het past er precies bij. Het puzzelen maakt het ook heel leuk, want het is altijd weer kijken welk stukje stof het beste past op jouw bordje, en of dat stukje stof wel het aantal knopen en tijdstappen waard is. Ik vind dit het leukste bordspel dat ik tot nu toe gezien heb!

Dit bericht is geplaatst in de categorie Bordspellen. Bookmark de permalink.