Bordspel review: Vlotte Geesten

Vlotte Geesten is een héél simpel behendigheidsspel. De bedoeling is om het juiste voorwerp te pakken na het draaien van een kaart. Elke keer dat je het goed hebt, mag je de kaart houden. En aan het einde is de winnaar diegene met de meeste kaarten.

Op de kaart staan altijd twee voorwerpen met twee verschillende kleuren, die bijna nooit overeenkomen met de voorwerpen. Omdat er 5 voorwerpen zijn en je 4 verschillende dingen hebt, blijft er één voorwerp over dat niet op de kaart staat. Wie dat voorwerp zo snel mogelijk pakt, krijgt de kaart. Pak je een verkeerd voorwerp, dan moet je een kaart inleveren, want anders gaat iedereen gewoon zo snel mogelijk een voorwerp pakken zodra de kaart is omgedraaid. Máár: staat één voorwerp er precies op (het voorwerp in de juiste kleur), dan moet je juist dat voorwerp zo snel mogelijk pakken!

Bijvoorbeeld in de foto hieronder (normaal gesproken ligt er natuurlijk maar één kaart op tafel): de linkerkaart heeft een fles, het rood van de stoel, het grijs van de muis en een spook. Het blauwe boek blijft over, dus die moet je zo snel mogelijk pakken. De middelste kaart bevat echter een blauw boek (en een muis en het wit van een spook), waardoor je juist het blauwe boek moet pakken. Bij de rechter moet je ook weer het blauwe boek pakken, want hij heeft het groen van de fles (dat niet zo duidelijk is, in het echt is hij heel groen), een stoel, het grijs van de muis en een spook.

VlotteGeesten

Wat ik er zo leuk aan vind
Dit is een heel grappig en snel spel. Heel vaak denk je het juiste voorwerp te pakken, maar in die split-second koos je toch weer de verkeerde omdat je iets over het hoofd zag. Sommige mensen pakken altijd de verkeerde als één voorwerp er helemaal op staat, of juist altijd de goede als er één helemaal op staat. En doordat je niet altijd het voorwerp moet pakken dat er niet op staat, blijft het ook afwisselend. Het enige probleem is dat het best wel heel erg een behendigheidsspel is, dus als één iemand er heel goed in is, dan is het wat minder leuk. Maar voor de rest is het super leuk!

Er is ook nog Vlotte Geesten XL met 9 verschillende voorwerpen. Die heb ik nog niet gespeeld en schijnt een stuk lastiger te zijn, en daardoor natuurlijk nóg leuker! Daar staan soms dingen op de kaart die wat je moet pakken weer om kan gooien. En het voordeel van XL is dat je hem ook gewoon normaal kan spelen.

Dit bericht is geplaatst in de categorie Bordspellen. Bookmark de permalink.