Utrecht Centraal – De Uithof v.v.

Dat is de reis die ik af leg als ik college heb, elke keer weer. Ik mocht er niet over schrijven toen ik meedeed aan het worden van de eerste campuscolumnist (een student cq. medewerker die columns schrijft voor het Digitaal UniversiteitsBlad), omdat het té standaard was. Zometeen meer over de reis.

Ik moest van mezelf meedoen, want zoiets kom je niet vaak tegen. Ik gaf mezelf één dag de tijd, want ik had het te druk om er meer tijd aan te ‘verspillen’. Ik schreef over twee uiteenlopende dingen – één negatief, de ander positief (verschijnt binnenkort). Ik probeerde de negatieve zoveel mogelijk humor te geven en deed vooral niet afbrekend. Ik schreef zoals ik van mezelf kon verwachten in één dag, maar niet zoals ik had gedaan als ik meer tijd had gehad. Nee, ik was niet één van de genomineerden – niet geheel onverwacht, maar ik had het in elk geval geprobeerd.

Terug naar het cliché onderwerp: het OV in Utrecht. In het specifiek: lijn 12s. De lijn van Utrecht Centraal naar De Uithof die elke 3 minuten rijdt. En hij is drie delen lang, en dat is niet erg normaal voor een bus. Er is ook nog een lijn 11, die ook vanaf Utrecht Centraal naar de Uithof rijdt, maar dan via de binnenstad en minder vaak (om de 5 minuten).

De capaciteit van deze twee buslijnen bij elkaar is alsnog véél te laag. Je staat letterlijk 20 minuten volgepropt – soms zelfs zo erg dat je je niets eens hoeft vast te houden, hoe hard er ook geremd wordt. De busmaatschappij is van mening dat er niet meer bussen bij kunnen, want nu is al de maximale capaciteit van de buslijn bereikt. Ik vind van niet, want ik zie nooit een rij van bussen langer dan 2 die de rest van het verkeer ophouden. Elke 2 minuten zou prima gaan, maar ja, de busmaatschappij verdient er niet zoveel mee hé? Het zijn maar studenten, die hoef je niet goed te behandelen.

Er komt een tram, in 2018, die er even lang over doet als de huidige buslijnen. Dan heeft de tram natuurlijk amper nut, behalve dat die capaciteit hoger zou moeten zijn. Ik zie ze er alsnog voor aan om te weinig trams te laten rijden, sterker nog: daar ben ik bijna van overtuigd. Die 2018 is ook al een probleem: de bussen zitten nu al véél te vol, dus 2018 is véél te laat. En er komen geen extra bussen bij… In 2017 kan je dus beter achteruit fietsend naar De Uithof gaan.

Fietsen is de oplossing? Misschien, eerst het positieve punt van de bussen benoemen: ze stoppen heel vaak heel best ver van het hokje bij een halte, omdat er andere bussen voor staan (vooral bij 11 in de binnenstad). Dan zie je al die mensen die verderop staan rennen naar de bus, waarna de deuren dichtgaan, de bus weg rijdt en… een aantal meter later weer stopt, nu om mensen in te laten stappen. Dat moet je vast een keer meegemaakt hebben om er om te kunnen lachen…

Fietsen is de oplossing? Nee, de binnenstad is niet gemaakt voor veel fietsers. Dat zit nou écht bijna aan zijn maximale capaciteit. Je kan wel omrijden, maar welke fietser is dat van plan? Vrijwel niemand. Plus, en dit is de belangrijkste reden: ze willen de fietsenstallingen bij Utrecht Centraal betaald gaan maken. Behalve diegene die ‘ver weg’ zijn, dus als je gratis je fiets wilt neerzetten, moet je een eind lopen.

Ten eerste: studenten die een eind lopen? Dat gaat niet werken. Ten tweede: fietsenstallingen betaald maken die voor zo’n 50% (wilde gok) gebruikt worden door studenten, die óók gratis met het OV kunnen? Dat gaat niet werken. Ten derde: fietsenstallingen überhaupt betaald maken, zonder beveiliging? Dat gaat niet werken. Ten vierde: fietsenstallingen betaald maken, terwijl alle mensen met ‘macht’ zeggen dat je meer moet bewegen en sporten? Dat gaat niet werken.

Dat is bijna het enige minpunt aan Utrecht: reizen. Op Utrecht centraal komen werkt perfect, maar daarna is het een ramp… Maar ach, eigenlijk heb ik geen recht op zeuren zolang ik niet serieus denk om in Utrecht te gaan wonen.

Dit bericht is geplaatst in de categorie Kritiek met de tag . Bookmark de permalink.

6 Reacties op Utrecht Centraal – De Uithof v.v.

  1. Nicole zegt:

    Ik hoef gelukkig nooit naar de Uithof voor college, maar als ik een keer te laat ben (of geen zin heb om te lopen), neem ik wel eens bus 11 en dan stap ik uit bij Janskerkhof. De bus zit inderdaad helemaal volgepakt met mensen. Daar heb ik wel leuke verhalen aan overgehouden (lees: ik ben meerdere keren op en tegen mensen aan gevallen :P). Fietsen in de binnenstad is inderdaad een beetje hindernissen ontwijken, maar ach, ik doe het wel liever dan met de bus gaan. Maar ik woon dan ook in Utrecht, met mijn eigen fietsenstalling 😉

  2. Lauradenkt zegt:

    Ah ja, ik heb daar wel eens verhalen over gehoord, niet echt goed geregeld is het daar.

    Ik heb ook een keer meegedaan een een wedstrijd voor columnist, maar dan voor de universiteit Leiden en toen heb ik niet gewonnen, waarschijnlijk omdat ik kritiek had (er wordt altijd op de wcdeuren geschreven, hele grappige dingen, maar die worden eens in de zoveel tijd weggehaald en dat vond ik stom).

  3. Liann. zegt:

    Ben ik even blij dat ik in Utrecht (zo goed als) nooit met het OV hoef :)

  4. Stéphanie zegt:

    Ik heb in een half jaar precies drie keer in de bus naar de uithof gezeten. En elke keer was ik weer jaloers op die fietsers. Nee, als het niet heul hard regent ga ik gewoon fietsen naar de Uithof!

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *